Předmět: Praxe v edukačním procesu s reflexí

« Zpět
Název předmětu Praxe v edukačním procesu s reflexí
Kód předmětu KPG/KUXE@
Organizační forma výuky Praxe + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Základní principy výchovné a vzdělávací práce školy. Škola jako součást komunity, regionu. Legislativní okolnosti práce škol v oblasti výuky. Náplň práce učitele. Kurikulární dokumenty a regulativy školy. Žák jako součást kolektivu třídy. Klima třídy, klima školy. Situace vznikající ve vyučování a jejich řešení. Profese učitele jako pomáhající profese

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vyjmenovat základní principy výchovné a vzdělávací práce školy, včetně mimoškolní činnosti, " vysvětlit, jak je konkrétní škola začleněná do aktuálních společenských souvislostí, do dění v komunitě/regionu, " s využitím platné legislativy doložit příslušné legislativní okolnosti práce škol v oblasti výuky, " na základě zkušeností z praxe komplexně popsat náplň práce libovolně zvoleného učitele, " objasnit zaměření ŠVP, " popsat podobu regulativů, aktivitu a chování žáků, složení tříd konkrétní školy, " prezentovat svůj názor na klima konkrétní školy, " formulovat závěry, v nichž porovná svou představu o profesi učitele s realitou denní školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, " prezentovat svůj názor na vhodnost použití různých postupů učitelem při řešení situací vzniklých ve vyučován
Uvádějící učitelé / učitelky fakultních základních a středních škol. Formální kontrolu náležitostí vykonává Centrum inovací ve vzdělávání PdF UP.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student během praxe vytváří vlastní portfolio. Jeho obsah tvoří úkoly a hodnocení tak, jak je uvedeno v Manuálu pro praxi a v kontextu s cíli předmětu. Student dále plní jednotlivé výstupy v návaznosti na předmět Diverzita pojetí a řízení školy. Cílem předmětu je absolvování pedagogické praxe v plném rozsahu 100%, a to i studenti s ISP.
Doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. a J. PIPEKOVÁ. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU, 2011..
  • HRABAL, V. a I. PAVELKOVÁ I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • MUSILOVÁ, M. (2004). Individuální praxe. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Musilová, M. (2003). Případová studia jako součást pedagogické praxe.. Olomouc: UP,PdF.
  • MUSILOVÁ, Marcela a Libuše PODLAHOVÁ. Manuál Praxe v edukačním procesu. Olomouc: PdF UP, 2008. Inovováno 2015. [online]. Dostupné z: http://www.pdf.upol.cz/menu/struktura-pdf/fakultni-ucelova-zarizeni/stredisko-pedagogickych-a-odbornych-praxi/.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha.
  • Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -