Předmět: Kritické myšlení v práci učitele

« Zpět
Název předmětu Kritické myšlení v práci učitele
Kód předmětu KPG/KUKM@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Kritické myšlení ve filosofických, psychologických a edukačních přístupech; 2. Kritické myšlení jako významný vzdělávací cíl v kontextu současné společnosti; 3. Definovatelné dovednosti kritického myšlení; 4. Intelektuální standardy, které zkvalitňují naše uvažování; 5. Jedinec a jeho dispozice ke kritickému myšlení jako souboru osvojitelných dovedností; 6. Prostředí jako determinující faktor rozvoje kritického myšlení; 7. Metody rozvoje kritického myšlení; 8. Metody diagnostiky kritického myšlení; 9. Kritické myšlení v etických souvislostech.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - charakterizovat základní perspektivy, přístupy ke kritickému myšlení (filosofické, psychologické, vzdělávací) - popsat kritické myšlení jako dovednost pro 21. století; - charakterizovat základní vzdělávací postupy směřující ke kritickému myšlení; - obhájit způsoby uvažování prostřednictvím univerzálních intelektuálních standardů, o které by se měli žáci opírat při rozhodování a řešení problémů; - aplikovat obecné principy kritického myšlení, které jsou (dle D. Halpernové) nezbytné pro praktické jednání a jsou spojené s řešením problémů, rozhodováním a tvorbou závěrů; - charakterizovat vlastní soubory vlastností dobrého kritického myslitele; - identifikovat společensky podmíněné překážky, které mohou limitovat rozvoj těchto vlastností; - aplikovat postupy směřující k rozvoji kritického myšlení žáků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium ? příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • FACIONE, Peter. 1990. The Delphi report: Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Millbrae, CA: California Academic Press..
  • GAZDA, Jan, LIŠKA, Václav a BOŘIVOJ, Marek. Kritické myšlení. Dovednost (nejen) pro 21.století. Praha: Nakladatelství P3K..
  • HALPERN, Diane F. 2014. Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (5th ed.). Washington: Psychology Press. ISBN 978-1-84872-628-4..
  • KAHNEMAN, Daniel. Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-87270-42-4..
  • MARKOŠ, Ján. 2019. Síla rozumu v bláznivej době. N Press, s.r.o. ISBN 978-80-99925- 01-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní