Předmět: Cvičení k aktivizačním

« Zpět
Název předmětu Cvičení k aktivizačním
Kód předmětu KPG/KUAM@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Základní principy konstruktivistických teorií učení a kognitivní psychologie. Cíle a obsah programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení). Třífázový model učení (E-U-R). Aktivizační metody ve výuce ? principy, význam, demonstrace a analýza základních aktivizačních metod. Vlastní implementace metod do projektu výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - charakterizovat základní principy konstruktivistických teorií učení a kognitivní psychologie, - objasnit cíle a obsah programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), - vysvětlit třífázový model učení (E-U-R), - pochopit princip a význam aktivizačních metod pro výuku a pro rozvoj žákova způsobu poznávání, - posuzovat kvalitu, obtížnost a vhodnost aktivizačních metod vzhledem k cílům a obsahu výuky, - analyzovat, hodnotit a modifikovat aktivizační metody podle zadaných kritérií, - projektovat vlastní vzdělávací programy s využitím aktivizačních metod.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní (zápočet), účast na cvičeních, vytvoření projektu implementace konkrétních aktivizačních metod do konkrétní výuky v rámci jeho aprobačních předmětů (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi) a jejich ověření v praxi.
Doporučená literatura
  • Buzan, T., & Foltýn, J. (2007). Mentální mapování. Praha: Portál.
  • BUZAN, T. a BUZAN, B. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012..
  • BUZAN, T. a WOOD, J. G. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014..
  • GRECMANOVÁ, H. a URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007..
  • KOTRBA, T. a LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011..
  • KOTRBA, T. a LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007..
  • Nováková, J. (2014). Aktivizující metody výuky.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • Sternberg, R. J., & Koukolík, F. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní