|
Vyučující
|
-
Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Metody mravné výchovy, model fází utváření lidské osobnosti, autorita ve výchově, sebereflexe, kázeň a ukázněnost, sebereflexe. Další informace obdrží studenti na počátku semestru a v systému LMS MOODLE.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy moderního pojetí výchovy, objasnit vztahy mezi subjektem a objektem výchovy, vysvětlit význam základních variant a možností řešení výchovných situací v smyslu integrity a hraníc svobody člověka, charakterizovat výchovu jako širokospektrální proces humanizace člověka, analyzovat a rekonstruovat proces výchovy a výchovného působení v kontextu prostředí rodiny, školy a výchovných zařízení, hodnotit a vytvářet vlastní teorii a metodiku výchovy s akcentem na referenční rámce osobně významných situací, formulovat a zdůvodnit subjektivní metodiku výchovné práce s cílovou skupinou.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Prezenční i kombinovaná forma studia: zkouška (písemná/ústní), zápočet - seminární práce, samostudium
|
|
Doporučená literatura
|
-
APPLE, M. W., BALL, S. J., GANDIN, L.A. (eds. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Routledge, 2010..
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
-
CURREN, R. A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003..
-
GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
-
HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: NIDM. 2009.
-
CHUDÝ, Š. Typology and Resolution of Educational Situations. Olomouc: UP. 2017.
-
KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
-
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
-
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010..
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
-
STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD. 2005.
-
STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2002.
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
-
TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..
|