Předmět: Teorie a metodika výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodika výchovy 2
Kód předmětu KPG/KTM2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody mravné výchovy, model fází utváření lidské osobnosti, autorita ve výchově, sebereflexe, kázeň a ukázněnost, sebereflexe. Další informace obdrží studenti na počátku semestru a v systému LMS MOODLE.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy moderního pojetí výchovy, objasnit vztahy mezi subjektem a objektem výchovy, vysvětlit význam základních variant a možností řešení výchovných situací v smyslu integrity a hraníc svobody člověka, charakterizovat výchovu jako širokospektrální proces humanizace člověka, analyzovat a rekonstruovat proces výchovy a výchovného působení v kontextu prostředí rodiny, školy a výchovných zařízení, hodnotit a vytvářet vlastní teorii a metodiku výchovy s akcentem na referenční rámce osobně významných situací, formulovat a zdůvodnit subjektivní metodiku výchovné práce s cílovou skupinou.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Prezenční i kombinovaná forma studia: zkouška (písemná/ústní), zápočet - seminární práce, samostudium
Doporučená literatura
  • APPLE, M. W., BALL, S. J., GANDIN, L.A. (eds. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Routledge, 2010..
  • BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
  • CURREN, R. A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003..
  • GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
  • HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: NIDM. 2009.
  • CHUDÝ, Š. Typology and Resolution of Educational Situations. Olomouc: UP. 2017.
  • KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010..
  • STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD. 2005.
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2002.
  • SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
  • TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní