| Název předmětu | Propedeutika elementárního čtení a psaní |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/KPCT@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost - objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti - posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) - aplikovat analyticko ?syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií. Témata: historie písma a písemnictví vyučovací metody čtení z historického pohledu vyučovací metody čtení z historického pohledu analyticko - syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní kvalitativní a kvantitativní prvky jednotažného lineárního písma Comenia Script ? popis a rozbor problematika laterality problematika čtenářské gramotnosti v elementární třídě specifické poruchy učení v elementární třídě z pohledu pedagoga tradiční a netradiční zápis k základnímu vzdělávání legislativa školní zralosti a problematika odkladu školní docházky
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Vytvořit projekt pro rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků mladšího školního věku prostřednictvím oblíbené dětské knihy. Prezentovat tento projekt na seminářích. Aktivně plnit úkoly zadané na výuce. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |