Předmět: Integrální andragogika

« Zpět
Název předmětu Integrální andragogika
Kód předmětu KPG/KIANQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí andragogiky, její struktura a předmět. Vzdělávání dospělých a andragogika v historickém vývoji. Problematika vzdělávání dospělých. Specifika učení a vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Učební cíle ve vzdělávání dospělých. Formy vzdělávání dospělých. Metody výuky dospělých. Celoživotní vzdělávání. Vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogikou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace učebních cílů a lektorských dovedností. Měli by také umět objasnit podstatu vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního vzdělávání.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogikou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace učebních cílů a lektorských dovedností. Měli by také umět objasnit podstatu vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního vzdělávání.
Předpoklady
Základní andragogické znalosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BARTOŇKOVÁ, H. (2004). Foucaultovo andragogické kyvadlo. . Praha.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
  • BENEŠ, M. (2001). Andragogika: filozofie-věda. . Praha.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc: UP.
  • PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých.. Praha: DAHA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr