Předmět: Finanční gramotnost

« Zpět
Název předmětu Finanční gramotnost
Kód předmětu KPG/KFIGQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení problematiky finančního vzdělávání a finanční gramotnosti. Strategické a legislativní dokumenty a jejich význam při budování systému finančního vzdělávání na základních a středních školách, důvody potřebnosti výuky na školách, Standardy finanční gramotnosti, Hospodaření domácnosti (osobní rozpočet, rozpočet domácnosti, osobní aktiva a pasiva, majetek a závazky). Ceny (cenové praktiky, v pojetí marketingu, v pojetí nákladů, odlišné ceny téhož zboží). Peníze, placení (podstata a funkce peněz, hotovostní a bezhotovostní placení). Finanční trh (stanovení úrokových sazeb, výpočet úroků, bankovní poplatky). Finanční produkty (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, splátkový prodej, úvěry, leasing, splátkový prodej). Finanční plánování (zajištění rizik, práva spotřebitele, reklamační řízení, zdroje informací).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit význam, potřebnost a aktuálnost výuky finanční gramotnosti a finančního vzdělávání, - aplikovat problematiku finanční gramotnosti ve své praxi, - osvojit si pravidla sestavení rozpočtu domácnosti/osobního rozpočtu, - orientovat se v nabídce finančních produktů a na finančním trhu, - sestavit si individuální finanční plán.
Absolvent bude umět vyučovat témata finanční gramotnosti na školách.
Předpoklady
Předmět nemá žádné zvláštní předpoklady kladené na studenty.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Úspěšné zpracování zadané seminární práce.
Doporučená literatura
  • Alena Opletalová, Jana Kvintová. (2014). Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol.. UP, Olomouc.
  • Dvořáková, Z., Smrčka, L. (2011). Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD.. C. H. Beck, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní