|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výchovné ovlivňování volného času - základní pojmy a jejich definice. Historické kořeny výchovy ve volném čase. Vymezení a předmět pedagogiky volného času. Metodologie pedagogiky volného času. Vymezení a definice volného času. Funkce volného času. Faktory determinující způsob trávení volného času. Výchovné působení ve volném čase dětí a mládeže, jeho hlavní cíle a specifika. Aktuální trendy pedagogiky volného času ve vazbě na proměny charakteristik mladé generace. Přirozená sociální prostředí a volný čas. Moderní rodina jako prostor a determinující činitel volnočasových aktivit dětí a mládeže. Vrstevnická skupina a její role ve volném čase dětí a mládeže. Vliv charakteristik lokálního prostředí na volný čas dětí a mládeže. Současné pojetí profese pedagoga volného času a její legislativní ukotvení. Kompetence pedagoga volného času.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vymezit volný čas jako prostor pro osobnostní rozvoj jedince a jeho úspěšnou socializaci. Vymezuje pedagogiku volného času jako vědní obor, zabývající se teoretickými i metodickými aspekty výchovy mimo vyučování a rozvíjí poznání do hlubokých souvislostí v rovině výchovného ovlivňování volného času jedince.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> definovat základní pojmy pedagogiky volného času; <LI> vysvětlit historické kořeny výchovy ve volném čase; <LI> charakterizovat pedagogiku volného času jako vědeckou disciplínu; <LI> specifikovat aktuální pedagogické aspekty volného času se zaměřením na děti a mládež; <LI> charakterizovat vliv přirozených prostředí na trávení volného času dětí a mládeže; <LI> analyzovat legislativní zakotvení profese pedagoga volného času a očekávané kompetence; <LI> znát prostředky a trendy ve volnočasové výchově a umět je využívat.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Semestrální práce - Inovativní koncept volnočasového zařízení Student v rámci semestrální práce zpracuje vlastní inovativní koncept volnočasového zařízení, které ve společnosti chybí a může tak reflektovat potřeby jak konkrétní specifické cílové skupiny, tak i celé společnosti. Vycházet je možné ze dvou možných předpokladů: <LI> a) Celospolečenská potřebnost. Student vnímá deficit v nabídce volnočasových institucí a organizací a navrhne koncept instituce, která na trhu (na základě vlastní analýzy) v celospolečenském konceptu chybí. <LI> b) Lokální potřebnost. Student se zaměří na vybranou lokalitu (region, město, obec), kde na základě vlastního šetření a analýzy získaných poznatků (např. s využitím SWOT analýzy) vymezí deficit v nabídce pro trávení volného času jasně specifikovaných cílových skupin a navrhne koncept takového zařízení s lokálním významem. Práce by neměla kopírovat koncepty běžně dostupných volnočasových institucí, ale je možné se v nich inspirovat a přinést především vlastní inovativní návrh. Student se zaměří na vymezení a obhájení potřebnosti daného konceptu, dále poslání zařízení a cílovou skupinu, specifika organizace, očekávané prostorové a materiální zabezpečení, personální obsazení, preferované metody práce atd. Rozsah: min. 5 stran, řádkování 1, písmo 12 (standardní formální kritéria pro psaní semestrálních a kvalifikačních prací vč. korektní práce s odbornými zdroji dle citační normy ČSN) Termín odevzdání: dle zadání sylabem předmětu v aktuálním akademickém roce (viz Moodle) Na konci letního semestru po absolvování výuky návazného předmětu Edukace a výzkum volného času 2 proběhne souborná ústní zkouška v rozsahu sylabů z obou semestrů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Metodika pro podporu tvorby ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: ÚIV, Tauris. 2007.
-
ČECH, T. (ed.). (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: PdF MU.
-
ČINČERA, J., KAPLÁNEK, M., SÝKORA, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU s. r. o., 2009, 129 s. ISBN 978-80-7399-611-6..
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
JIRÁSEK, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase).. Praha: Portál.
-
KAPLÁNEK, M. aj. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1250-8..
-
KAPLÁNEK, M. (ed.). (2012). Čas volnosti, čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
-
Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
-
MANSFELDOVÁ, Z.; KROUPA, A. (eds.). (2005). Participace a zájmové organizace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
Pospíšil, J. (203). Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc.
-
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9..
-
VYHNÁLKOVÁ, P. (2013). Základy pedagogiky volného času.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|