|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Sylabus předmětu a okruhy k 2. části souborné zkoušky: <LI> 1. Výzkum v pedagogických vědách, základní specifika výzkumu kvantitativního a kvalitativního. <LI> 2. Vymezení, předpoklady pedagogického výzkumu, příprava konceptu terénního výzkumu se zaměřením na specifika trávení volného času vybranými cílovými skupinami s důrazem na typ výzkumu (kvantitativní, kvalitativní). <LI> 3. Základní metody sběru dat. Pozorování, dotazování, rozhovor, skupinový rozhovor, ohnisková skupina, kasuistika, případová studie, analýza dokumentů ad. <LI> 4. Základní metody analýzy získaných dat. Kvantitativní statistická analýza. Kvalitativní metody analýzy: zakotvená teorie (otevřené, axiální, selektivní kódování), interpretativní fenomenologická analýza (IPA), rámcová analýza, diskurzivní analýza ad. <LI> 5. Vstup do terénu, realizace pilotní studie a vlastního empirického šetření. <LI> 6. Etika výzkumné práce v pedagogickém výzkumu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu rozvinout a posílit kompetence studentů směrem k realizaci terénního výzkumu ve volném čase, a to u konkrétní specifické cílové skupiny. Po jeho absolvování by měli být schopni: <LI> stanovit si výzkumný problém ve vztahu jasně definované cílové skupině a specifikům jejího trávení volného času <LI> zvolit adekvátní výzkumnou strategii (kvantitativní, kvalitativní) a metody (výzkumné a analytické); <LI> oslovit vhodný výzkumný soubor (odpovídající povaze výzkumu); <LI> vstoupit do terénu a realizovat výzkumné šetření; <LI> vyhodnotit získaná data a zapracovat do závěrečné zprávy o výzkumu; <LI> reflektovat metodologické postupy a etické zásady realizace pedagogického výzkumu.
|
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na výuku předmětu Edukace a výzkum ve volném čase 1 v zimním semestru. Ten osvětluje volný čas jako prostor pro osobnostní rozvoj jedince a úspěšnou socializaci a vymezuje pedagogiku volného času jako vědní obor, zabývající se teoretickými i metodickými aspekty výchovy mimo vyučování. Absolvování tohoto předmětu je předpokladem pro ukončení předmětu Edukace a výzkum ve volném čase 2.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Pro ukončení předmětu musí student/ka splnit: <LI> A) Semestrální práce - Terénní výzkum zaměřený na trávení volného času specifické sociální skupiny <LI> B) Docházka do výuky. V toleranci 1 absence. <LI> C) Složení ústní zkoušky za oba semestry (1,2) Pozn.: Pro studenty s ISP je akceptována úleva ve fyzické účasti ve výuce, povinností je zúčastnit se min. 30 % přímé výuky. Zbývající podmínky pro ukončení předmětu se nemění. Požadavky na semestrální práci (terénní výzkum): V rámci semestrální práci realizuje terénní výzkum, který bude mapovat specifika trávení volného času vybraných sociálních skupin. Zaměření výzkumu si student vylosuje a podle toho: <LI> stanoví výzkumný problém ve vztahu ke zvolené cílové skupině (se zaměřením na specifika trávení volného času); <LI> zvolí adekvátní výzkumnou strategii (kvantitativní, kvalitativní) a metody (výzkumné a analytické); <LI> osloví vhodný výzkumný soubor (odpovídající povaze výzkumu); <LI> realizuje terénní výzkumné šetření (s důrazem na odpovídající metodologické postupy a etiku pedagogického výzkumu); <LI> získaná data vyhodnotí a zapracuje do závěrečné zprávy o výzkumu. Závěrečná zpráva bude obsahovat: <LI> Teoretické ukotvení (volný čas s důrazem na dosavadní poznatky a výzkumy ve vztahu ke sledovanému výzkumnému souboru). <LI> Objasnění výzkumné strategie, volby výzkumného nástroje a metody analýzy. <LI> Průběh a závěry z výzkumu, shrnutí (cca 10 řádků) specifik trávení VČ sledovanou skupinou. <LI> Přehled použité odborné a metodologické literatury. Rozsah: min. 5 stran, řádkování 1, písmo 12 (standardní formální kritéria pro psaní semestrálních a kvalifikačních prací vč. korektní práce s odbornými zdroji z hlediska citování a odkazování). Zaměření výzkumných šetření: <LI> Děti mladšího školního věku. <LI> Děti staršího školního věku. <LI> Děti/mládež na vesnici. <LI> Děti/mladiství navštěvující nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. <LI> Děti/mladiství s mimořádným nadání a talentem (hudební, taneční, pěvecké). <LI> Děti/mladiství v dětském domově. <LI> Děti/mladiství v zařízeních preventivně výchovné péče pro děti s poruchami chování. <LI> Děti/mladiství věnující se vrcholovému sportu. <LI> Dospívající v domovech mládeže. <LI> Mládež trávící volný čas "na ulici". <LI> Jedinci se sociálním znevýhodněním, příp. postižením. <LI> Jedinci žijící ve specifické subkultuře (bezdomovci, drogově závislí apod.). <LI> Matky na rodičovské dovolené. <LI> Osoby v postproduktivním (seniorském) věku. <LI> Osoby v produktivním věku. <LI> Osoby ve výkonu trestu odnětí svobody. <LI> Vícečetné rodiny (4 děti a více). <LI> Rodiny se specifickou životní filozofií (a výchovou dětí). <LI> další možné návrhy po konzultaci s vyučujícím předmětu. Téma bude přiděleno v rámci výuky. Každý student bude mít jinou cílovou skupinu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, M. (2003). Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia.
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
Disman, Miroslav. (2004). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. .
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
HAMBÁLEK, V. Úvod do voľnočasových aktivít s klientskými skupinami sociálnej práce. Bratislava: Občianske združenie Sociálna práca, 2005. ISBN 80-89185-11-8..
-
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010..
-
CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 48 s. ISBN 80-7067-469-5..
-
PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. .
-
REICHEL, J. Kapitoly z metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. .
|