Předmět: Teorie a metody výchovné práce

« Zpět
Název předmětu Teorie a metody výchovné práce
Kód předmětu KPG/BKTMV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cibáková Dana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu jsou témata: Základní dilemata teorie výchovy. Etická a estetická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Teorie výchovy jako multiparadigmatická disciplína, Systémová teorie výchovy - vymezení základních problémů výchovy, Dilemata teorie výchovy (subjektivismus - objektivismus, naturalismus - empirismus, svoboda - řád), Teoretické základy multikulturní výchovy, Výchova z pohledu teorií gender (výchova jako proces osvojení vzorců rodového chování), Školní výchova - manifestní a latentní funkce školy, Etická a estetická výchova - problém hodnot a hodnocení, globální (ekologická výchova).metodika výchovné činnosti.
Prohlubování osvojených dovedností směrujících k tvorbě vlastní koncepce výchovné činnosti. Realizace výchovné metodiky - teoretické ukotvení. Nácvik praktických činností.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor

Samostudium vybraných témat. Průběžná příprava na výuku. Zpracování eseje na vybrané téma.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy.. Ostrava: AMOSIUM SERVIS.
  • KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy.. Prešov: ManaCon.
  • MALACH, J. (2007). Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava.
  • PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr