Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cibáková Dana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu jsou témata: Základní dilemata teorie výchovy. Etická a estetická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teorie výchovy jako multiparadigmatická disciplína, Systémová teorie výchovy - vymezení základních problémů výchovy, Dilemata teorie výchovy (subjektivismus - objektivismus, naturalismus - empirismus, svoboda - řád), Teoretické základy multikulturní výchovy, Výchova z pohledu teorií gender (výchova jako proces osvojení vzorců rodového chování), Školní výchova - manifestní a latentní funkce školy, Etická a estetická výchova - problém hodnot a hodnocení, globální (ekologická výchova).metodika výchovné činnosti.
Prohlubování osvojených dovedností směrujících k tvorbě vlastní koncepce výchovné činnosti. Realizace výchovné metodiky - teoretické ukotvení. Nácvik praktických činností.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor
Samostudium vybraných témat. Průběžná příprava na výuku. Zpracování eseje na vybrané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy.. Ostrava: AMOSIUM SERVIS.
-
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy.. Prešov: ManaCon.
-
MALACH, J. (2007). Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava.
-
PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.
|