Předmět: Komunikativní dovednosti

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti
Kód předmětu KPG/BKOD
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt. Získání teoretických znalostí v oblastech: Komunikace a kultura. Etika v komunikaci. Komunikace jako transakční proces. Efektivní a aktivní naslouchání. Verbální a neverbální sdělování. Komunikace a sociální vztahy. Komunikace v zátěžových situacích. Pedagogická komunikace. Asertivita a komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen k získání komunikačních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky.
Získání komunikačních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky.
Předpoklady
Předpoklady ke studiu na vysoké škole. Kladný vztah k dětem a k budoucí profesi.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

Aktivní účast na seminářích. Příprava seminární práce v rozsahu 8-10 normostran a její prezentace v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie.. Brno.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
  • MIKULÁŠTÍK, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha.
  • NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla. Praha : Portál.
  • Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada Publishing.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací.. Praha.
  • VYBÍRAL, Z. (2001). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr