Předmět: Komunikativní dovednosti

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti
Kód předmětu KPG/B2KDO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/ nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 36 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti se naučí v rámci seminářů základním pravidlům verbální komunikace prostřednictvím řešení konkrétních situací. Zároveň budou vedení k přiléhavému neverbálnímu chování a budou syntetizovat na příkladech efektivní komunikací činem. Cvičení budou směřovat k výcviku aktivního naslouchání, asertivity a budou rozvíjet empatii v souvislosti s komunikací. Absolventi budou připraveni identifikovat nestandardní komunikační situace (např. manipulaci, neoprávněnou kritiku, konflikt) a v rámci profesního chování je zvládnout.
Rozvoj komunikativní kompetence se vztahem k pedagogické práci. Získání dovednosti adekvátně komunikovat v neobvyklých situacích, při konfliktu nebo v souvislosti se sociálně negativními jevy.
Předpoklady
Předpoklady ke studiu na vysoké škole, ochota učit se, schopnost rozvíjet své komunikativní dovednosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Příprava seminární práce v rozsahu 8 - 10 normostran a její prezentace. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
  • MIKULÁŠTÍK, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha.
  • Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla. Praha : Portál.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr