Vyučující
|
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/ nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 36 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se naučí v rámci seminářů základním pravidlům verbální komunikace prostřednictvím řešení konkrétních situací. Zároveň budou vedení k přiléhavému neverbálnímu chování a budou syntetizovat na příkladech efektivní komunikací činem. Cvičení budou směřovat k výcviku aktivního naslouchání, asertivity a budou rozvíjet empatii v souvislosti s komunikací. Absolventi budou připraveni identifikovat nestandardní komunikační situace (např. manipulaci, neoprávněnou kritiku, konflikt) a v rámci profesního chování je zvládnout.
Rozvoj komunikativní kompetence se vztahem k pedagogické práci. Získání dovednosti adekvátně komunikovat v neobvyklých situacích, při konfliktu nebo v souvislosti se sociálně negativními jevy.
|
Předpoklady
|
Předpoklady ke studiu na vysoké škole, ochota učit se, schopnost rozvíjet své komunikativní dovednosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce. Příprava seminární práce v rozsahu 8 - 10 normostran a její prezentace. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
-
LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
-
MIKULÁŠTÍK, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha.
-
Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
PEASE, A. (2001). Řeč těla. Praha : Portál.
-
PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací.. Praha.
|