|
Vyučující
|
-
Košatová Anna, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Základní pojmy, autoevaluace v práci mateřské školy, autoevaluace jako proces řízení změny, postup autoevaluace, tvorba plánu autoevaluace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům znalosti a dovednosti v oblasti autoevaluace mateřské školy Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - používat s porozuměním správnou terminologii, - osvojit si znalosti a dovednosti současných přístupů v oblasti řízení kvality v kontextu řízení změny, - osvojit si dovednost postupu autoevaluace s použitím široké škály autoevaluačních metod.
Po absolvování předmětu bude student schopný: orientovat se v základní terminologii v oblasti autoevaluace prokáže znalosti v oblasti autoevaluace v práci mateřské školy, autoevaluace jako proces řízení změny, postup autoevaluace, tvorba plánu autoevaluace bude schopný aplikovat teoretické znalosti na podmínky konkrétní školy
|
|
Předpoklady
|
Teoretické znalosti z managementu školy.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Předmět je zakončený zápočtem. Podmínkou pro udělení zápočtu je účastnit na seminářích v rozsahu 75%, v případě závažných důvodů bude akceptovaná docházka min. 50 % (nutná omluva - doloženo lékařským potvrzením), v případě, že student bude mít v seminářích účast nižší jak 75 %, bude mu zadaná seminární práce, v níž prokáže porozumění učivu, které bylo procvičováno v době jeho nepřítomnosti. Student vypracuje úkoly zadané v systému MOODLE.Studující dokážou: - objasnit, jak je v rámci regionální školství systémově pečováno o kvalitu předškolního vzdělávání, - vymezit pojmy hodnocení, evaluace, autoevaluace, vlastní hodnocení školy, hodnocení výsledků vzdělávání, akontabilita, - popsat cyklus PDCA, - vysvětlit význam koexistence interní i externí evaluace pro rozvoj školy jako relativně autonomní organizace, - najít nejaktuálnější inspekční zprávu vybrané MŠ a výsledky tematických inspekcí vztahujících se k předškolnímu vzdělávání, - diskutovat o očekávané kvalitě předškolní vzdělávání vyjádřené aktuálně platnými kritérii hodnocení ČŠI, - objasnit pojem "učící se škola" ve vztahu k žádoucímu rozvoji školy, - vyjmenovat a vysvětlit jednotlivé fáze evaluačního procesu i jejich provázanost, - z hlediska podmínek v MŠ aktivně diskutovat nad otázkami obvykle kladenými před zahájením evaluace/autoevaluace - vysvětlit pojmy oblast autoevaluace, kritérium, indikátor a poukázat na vztahy mezi nimi, doplnit o příklady z praxe předškolního vzdělávání, - s oporou o teoretické poznatky formulovat svůj názor na potřebu zpracovávat či nezpracovávat autoevaluační zprávu, - nastavit indikátory k daným kritériím, - vysvětlit přednosti a možná rizika vybraných evaluačních metod a technik v prostředí MŠ, - aktivně diskutovat nad problematikou řízení změny na pracovišti a aplikovat do prostředí MŠ, - vymezit dílčí, přesně definovaný a jasně ohraničený problém ve zvolené oblasti práce konkrétní MŠ či jiné organizace poskytující předškolní vzdělávání a zpracovat plán autoevaluace, - před studijní skupinou prezentovat svůj plán "autoevaluace MŠ", obhájit jeho kvalitu a aktivně se zapojit do diskuse o pojetí dalších prezentovaných plánů. V případě individuálního plánu student vypracuje úkoly zadané v MOODLU a prokáže porozumění učiva v rámci individuální konzultace,
|
|
Doporučená literatura
|
-
EGER, L. (2002). Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cehtuma.
-
GOLD, A. (1998). Řízení současné školy.. Žďár nad Sázavou.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: PdF MU.
-
POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. (2012). Autoevaluace v praxi českých škol [online]. [cit. 2015-01-20]. Praha: NÚV.
|