Předmět: Aktivity v letní přírodě (kurz)

« Zpět
Název předmětu Aktivity v letní přírodě (kurz)
Kód předmětu KPG/ALPQ
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je koncipován jako čtyřdenní příměstský kurz. Jednotlivé výukové bloky obsahují následující témata: bezpečnost při pobytu v letní přírodě, organizace pobytových akcí v letní přírodě a legislativa, pohybové hry v lese, pohybové hry na hřišti, zážitkové programy, pěší turistika, uplatnění složek výchovy při pobytu v letní přírodě, tábornické dovednosti, celotáborové etapová hra.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni: objasnit základní pravidla bezpečnosti při pobytu v letní přírodě, popsat základní zásady organizační přípravy pobytové akce v letní přírodě (včetně dodržení příslušných právních předpisů), tvořivě aplikovat poznatky a zkušenosti z oblasti metodiky her v letní přírodě, využívat při pobytu v letní přírodě zážitkových programů, využívat při pobytu v letní přírodě prvky ekologické výchovy, estetické výchovy a dalších složek výchovy, rozvíjet u vychovávaných osob tábornické dovednosti, pěstovat u vychovávaných pozitivní vztah k přírodě, sportu a turistice, objasnit základní principy a zásady tvorby celotáborové etapové hry.
Student získá způsobilost působit jako vedoucí pobytové akce v přírodě.
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky, pedagogiky volného času a metodiky her.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Studenti se pro získání zápočtu zúčastní kurzu v plném rozsahu a připraví si ve skupinách vybrané aktivity dle zadání vyučující.
Doporučená literatura
  • BEROUŠEK, P. (2005). Rádce pořadatelům a vedoucím dětských táborů jako zotavovacích akcí pro děti. Praha.
  • Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
  • Franc, V., Zounková, D., Martin, A. Učení zážitkem a hrou. Praha: Computer press, 2007.
  • HÁJEK, B., HARMACH, J. (2004). Děti, vedoucí, volný čas.. Praha.
  • Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Publishing.
  • Neuman, J. (2000). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Portál: Praha.
  • Neuman, J. (1995). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál.
  • Pelánek, R., & Kotrch, V. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr