Předmět: Volební kampaně a politický marketing

« Zpět
Název předmětu Volební kampaně a politický marketing
Kód předmětu KPE/VKP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lebedová Eva, Mgr. Ph.D.
  • Hurtíková Hana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Posluchači se seznámí se základními pojmy, definicemi a typologiemi v oblasti politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Budou jim představeny teorie politické komunikace a výzkumné přístupy, které k nim odborníci zaujímali. Vyučující se bude věnovat také vývoji a proměně charakteru volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran a stranické soutěže. Vedle toho bude provedena charakteristika tří vývojových fází kampaní: premoderního, moderního a postmoderního stádia. Zvýšená pozornost bude určena politickému marketingu a marketingovým strategiím oslovení voličů jako fenoménu, jehož význam při vytváření volebních a politických kampaní neustále narůstá. Z hlediska praktického dopadů kampaní bude analyzována problematika jejich účinků na voliče, budeme se také soustředit na roli médií, informačních technologií a osobností v kampaních. V dalších přednáškách budou představeny současné trendy ve volebních kampaních jako je negativní kampaň, fenomén permanentní kampaně, infotainment apod. Cílem seminářů je podrobněji zkoumat některé aspekty politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kursu je uvedení posluchačů do problematiky politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Součástí obsahové náplně kurzu bude představení těchto tří vzájemně provázaných oblastí jak z hlediska teoretických přístupů, tak jejich historického vývoje i politické praxe. Posluchači se seznámí se základními pojmy, definicemi a typologiemi v oblasti politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Budou jim představeny teorie politické komunikace a výzkumné přístupy, které k nim odborníci zaujímali. Vyučující se bude věnovat také vývoji a proměně charakteru volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran a stranické soutěže. Vedle toho bude provedena charakteristika tří vývojových fází kampaní: premoderního, moderního a postmoderního stádia. Zvýšená pozornost bude určena politickému marketingu a marketingovým strategiím oslovení voličů jako fenoménu, jehož význam při vytváření volebních a politických kampaní neustále narůstá. Z hlediska praktického dopadů kampaní bude analyzována problematika jejich účinků na voliče, budeme se také soustředit na roli médií, informačních technologií a osobností v kampaních. V dalších přednáškách budou představeny současné trendy ve volebních kampaních jako je negativní kampaň, fenomén permanentní kampaně, infotainment apod. Cílem seminářů je podrobněji zkoumat některé aspekty politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu.
V kurzu bude pozornost zaměřena na systematickou analýzu dílčích aspektů a témat politického marketingu a volebních kampaní. Důraz bude v kurzu kladen také na sledování těchto témat z praktické perspektivy. Kurz seznámí posluchače se základními pojmy, se kterými se pracuje v této oblasti a poskytne jim schopnost orientovat se v nich.
Předpoklady
Kurz je určen posluchačům 2. a vyššího ročníku bakalářského studia a studentům magisterského navazujícího studia.
KPE/SPZ a zároveň KPE/SPZD

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Přednášky jsou nepovinné, v seminářích toleruje učitel dvě absence. V případě nemoci je nutné domluvit s učitelem individuální doplnění probraného učiva. Důraz je kladen na aktivitu v seminářích a na samostatnou přípravu před nimi. Každý student bude během semestru pověřen zpracováním jedné případové studie o volební kampani, které si studenti zvolí z nabídky, kterou studentům předloží učitel na začátku semestru. Připravenou, powerpointovou prezentaci zašle student nejpozději jeden den před jejím konáním učiteli. Délka prezentace nepřekročí 15 min. Výsledná známka z kurzu bude udělena na základě výsledku absolvání závěrečné zkoušky, jež bude ověřovat znalosti z přednášených témat i seminářů. Úspěšné absolvování zkoušky je podmínku udělení zápočtu, zkoušky i kreditních bodů.
Doporučená literatura
  • Bradová, Eva. (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno.
  • Davies, P., & Newman, B. I. (2006). Winning elections with political marketing. New York: Haworth Press.
  • Michael John Burton and Daniel M. Shea. (2010). Campaign Craft The Strategies, Tactics and Art of Political Campaign Management.
  • Newman, Bruce I. (1999). Handbook of Political Marketing. Thousand Oaks.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Evropská studia a mezinárodní vztahy (2016) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politologie a evropská studia (2015) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -