Vyučující
|
-
Lebedová Eva, Mgr. Ph.D.
-
Hurtíková Hana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Posluchači se seznámí se základními pojmy, definicemi a typologiemi v oblasti politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Budou jim představeny teorie politické komunikace a výzkumné přístupy, které k nim odborníci zaujímali. Vyučující se bude věnovat také vývoji a proměně charakteru volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran a stranické soutěže. Vedle toho bude provedena charakteristika tří vývojových fází kampaní: premoderního, moderního a postmoderního stádia. Zvýšená pozornost bude určena politickému marketingu a marketingovým strategiím oslovení voličů jako fenoménu, jehož význam při vytváření volebních a politických kampaní neustále narůstá. Z hlediska praktického dopadů kampaní bude analyzována problematika jejich účinků na voliče, budeme se také soustředit na roli médií, informačních technologií a osobností v kampaních. V dalších přednáškách budou představeny současné trendy ve volebních kampaních jako je negativní kampaň, fenomén permanentní kampaně, infotainment apod. Cílem seminářů je podrobněji zkoumat některé aspekty politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je uvedení posluchačů do problematiky politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Součástí obsahové náplně kurzu bude představení těchto tří vzájemně provázaných oblastí jak z hlediska teoretických přístupů, tak jejich historického vývoje i politické praxe. Posluchači se seznámí se základními pojmy, definicemi a typologiemi v oblasti politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu. Budou jim představeny teorie politické komunikace a výzkumné přístupy, které k nim odborníci zaujímali. Vyučující se bude věnovat také vývoji a proměně charakteru volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran a stranické soutěže. Vedle toho bude provedena charakteristika tří vývojových fází kampaní: premoderního, moderního a postmoderního stádia. Zvýšená pozornost bude určena politickému marketingu a marketingovým strategiím oslovení voličů jako fenoménu, jehož význam při vytváření volebních a politických kampaní neustále narůstá. Z hlediska praktického dopadů kampaní bude analyzována problematika jejich účinků na voliče, budeme se také soustředit na roli médií, informačních technologií a osobností v kampaních. V dalších přednáškách budou představeny současné trendy ve volebních kampaních jako je negativní kampaň, fenomén permanentní kampaně, infotainment apod. Cílem seminářů je podrobněji zkoumat některé aspekty politické komunikace, volebních kampaní a politického marketingu.
V kurzu bude pozornost zaměřena na systematickou analýzu dílčích aspektů a témat politického marketingu a volebních kampaní. Důraz bude v kurzu kladen také na sledování těchto témat z praktické perspektivy. Kurz seznámí posluchače se základními pojmy, se kterými se pracuje v této oblasti a poskytne jim schopnost orientovat se v nich.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen posluchačům 2. a vyššího ročníku bakalářského studia a studentům magisterského navazujícího studia.
KPE/SPZ a zároveň KPE/SPZD
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Přednášky jsou nepovinné, v seminářích toleruje učitel dvě absence. V případě nemoci je nutné domluvit s učitelem individuální doplnění probraného učiva. Důraz je kladen na aktivitu v seminářích a na samostatnou přípravu před nimi. Každý student bude během semestru pověřen zpracováním jedné případové studie o volební kampani, které si studenti zvolí z nabídky, kterou studentům předloží učitel na začátku semestru. Připravenou, powerpointovou prezentaci zašle student nejpozději jeden den před jejím konáním učiteli. Délka prezentace nepřekročí 15 min. Výsledná známka z kurzu bude udělena na základě výsledku absolvání závěrečné zkoušky, jež bude ověřovat znalosti z přednášených témat i seminářů. Úspěšné absolvování zkoušky je podmínku udělení zápočtu, zkoušky i kreditních bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bradová, Eva. (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno.
-
Davies, P., & Newman, B. I. (2006). Winning elections with political marketing. New York: Haworth Press.
-
Michael John Burton and Daniel M. Shea. (2010). Campaign Craft The Strategies, Tactics and Art of Political Campaign Management.
-
Newman, Bruce I. (1999). Handbook of Political Marketing. Thousand Oaks.
|