Course: Language Developement Principles

« Back
Course title Language Developement Principles
Course code KOL/PVJ
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory, Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vepřek Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
(1)-(2) Theory of origin of language (Kvíčala, J. (1974): O původě a vývoji mluvy. Listy filologické, 1, p. 4?17; Hageg, C. (1998): Člověk a řeč. Praha: Karolinum, p. 19?33.) (3) Evolution of language (Schleicher, A.: Darwinism tested by the science of language. London: J. C. Hotten, 1969; Jakobson, R.: Über die fonologische sprachbünde. TCLP ? IV, Praha 1931) (4)-(5) Ur-language, language family vs. area of linguistic convergence; principles of reconstruction (Blažek, V. (1983): Současný stav nostratické hypotézy. SaS, 44, p. 235?247; Erhart, A. (1985): U kolébky slovanských jazyků. Slavia, 54, p. 337?345) (6)-(7) Reasons behind language changes; theoretical approaches, level-based and typological view (Gebauer, J.: O příčinách změn jazykových, zvláště slovanských. Listy filologické, 1, 1874 p. 43?56; Komárek, M.: K dialektice jazykového vývoje. SlavPrag, 4, 1962, p. 19?26; Němec, I.: Principy jazykového vývoje a historie češtiny. SaS, 50, 1989, p. 81?96; Lamprecht, A. (1973): K chronologii foneticko-fonologických změn v praslovanštině. SaS, 34, p. 115?122) (8)-(9) Diachrony in synchrony and synchrony in diachrony (Barnet, V. (1968): K metodologii synchronního průřezu v diachronii. In: Československé přednášky pro VI. Mezinárodní sjezd slavistů v Praze. Praha: Academia ? Nakladatelství ČSAV, p. 47?50.) (10)-(11) Structural view on language development (starting chapters from Vachek, J.: Dynamika fonologického systému současné spisovné češtiny. Praha: Academia, 1968; selected parts from Sériot, P.: Struktura a celek. Praha: Academia, 2002; Kořenský, J.: Teleologie jako jeden ze základních pojmů Pražského lingvistického kroužku? 69, 2008, p. 44?48.) (12) From history of diachronic linguistics (Trávníček, F. (1952): Proč mluví lidé různými jazyky. Praha: Osvěta; Komárek, M.: Gebauerovo historické hláskosloví ve světle dalšího bádání. In: Gebauer, J.: Historická mluvnice jazyka českého I. Hláskosloví. Praha: ČSAV, 1963.)

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
The course aims to introduce the ways in which language develops over time, the principles based on which this happens, and the reasons behind language changes. On completing the course, students will have acquired orientation in theories of origin and development of language, will be able to distinguish between theoretical backgrounds and approaches to description of language by various linguist movements, schools and scholars. Sample language data will be used in order to compare expediency of concrete approaches to description of development of language, with respect to how are individual changes explained by various theories. The course will also result in students' orientation in development of methodology of diachronic linguistic as well as their knowledge of historical context of diachronically oriented linguistic research. The objective of each individual class is therefore presentation of selected thematic range of problems of language development, seen from the standpoints of various scholarly approaches. Attention will be focused on general rules of language development as well as on concrete language data, primarily from Slavic and, in broader context, Indo-European languages.
Basic knowledge of theories of language development, ability to analyse them critically, ability to describe concrete language changes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Student performance, Dialog, Seminar Work

(1) Regular preparation / required reading (2) Oral examination
Recommended literature
  • Baudiš, J. (1932). Struktura jazyků indoevropských. Bratislava.
  • Berg, S., L. (1926). Nomogenesis or evolution determined by law. London.
  • Blažek, V. (1983): Současný stav nostratické hypotézy. SaS, 44, s. 235 - 247.
  • Erhart, A. (1982). Indoevropské jazyky. Srovnávací fonologie a morfologie. Praha.
  • Erhart, A. U kolébky slovanských jazyků. Slavia, 54, 1985, s. 337-345.
  • Gebauer, J. (1874). O příčinách změn jazykových, zvláště slovanských. Listy filologické, 1, s. 43?56..
  • Hageg, C. (1998). Člověk a řeč. Praha.
  • HAVLOVÁ, E. (ed.). Etymologický slovník jazyka staroslověnského. Academia, Praha od r. 1989..
  • Hlavinka, A. (1917). Povaha česká v řeči. Olomouc.
  • Horálek, K. Referát profesora Horálka. Československá diskuse o fonologii. Slovo a slovesnost, 15, 1974, s. 29-38..
  • Horálek, K. Účelnost v jazyce. Slovo a slovesnost, 46, 1975, s. 60-62..
  • Horálek, K.:. Úvod do studia slovanských jazyků. 2.vyd., Praha 1962.
  • Hujer, O. (1961). Příspěvky k historii a dialektologii českého jazyka. Praha.
  • Jakobson, R. (1970). Hledání podstaty jazyka. In: Dvanáct esejů o jazyce, s. 29?45. . Praha.
  • Jakobson, R. O hláskoslovném zákonu a teleologickém hláskosloví. Časopis pro moderní filologii 1928, XIV, s. 183-184..
  • Jakobson, R. Principien der historischen phonologie. TCLP - IV, 1931.
  • Jakobson, R. Über die fonologische sprachbünde. TCLP - IV, Praha 1931.
  • Komárek, M. (1962). K dialektice jazykového vývoje. SlavPrag, 4, s. 19?26.
  • Komárek, M. Gebauerovo historické hláskosloví ve světle dalšího bádání. In: Gebauer, J.: Historická mluvnice jazyka českého I. Hláskosloví. Praha: ČSAV, 1963.
  • Komárek, M. Jakobsonův význam pro strukturální historickou fonologii. SaS 57, 1996, s. 206-211.
  • Komárek, M. (1982). Nástin fonologického vývoje českého jazyka. Praha.
  • Komárek, M. Studie z diachronní lingvistiky. Olomouc 2006.
  • Komárek, Miroslav. Historická mluvnice česká, Hláskosloví. Praha 1958.
  • Kopečný, F. (1981). Základní všeslovanská slovní zásoba.
  • Kořenský, J. Teleologie jako jeden ze základních pojmů Pražského lingvistického kroužku? 69, 2008, s. 44-48..
  • Kvíčala, J. O původě a vývoji mluvy. Listy filologické, 1, 1974, s. 4 - 17.
  • Lamprecht, A. K chronologii foneticko-fonologických změn v praslovanštině. SaS, 34, 1973, s. 115-122..
  • Lamprecht, A. Praslovanština. Brno 1987..
  • LAMPRECHT, A., ŠLOSAR, D. a BAUER, J. (1986). Historická mluvnice češtiny.. Praha: SPN.
  • Lamprecht, A. (1966). Vývoj fonologického systému českého jazyka. Brno.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): General Lingvistics and Theory of Communication (2015) Category: Philological sciences 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): General Linguistics and Communication Theory (2019) Category: Philological sciences 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Indonesian Studies for Tourism (2017) Category: Philological sciences - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Chinese Studies (2015) Category: Philological sciences - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): General Linguistics and Communication Theory (2021) Category: Philological sciences 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Chinese Studies (2015) Category: Philological sciences - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): General Linguistics and Communication Theory (2019) Category: Philological sciences 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): General Linguistics and Communication Theory (2021) Category: Philological sciences 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: -