| Název předmětu | Terminologie organizace a znalostí |
|---|---|
| Kód předmětu | KOL/92ATO |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 10 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
(1) Věda a filosofie vědy: 1. Rosenberg, A.: Why Philosophy of Science? In: Philosophy of Science. New York: Routledge, 2005, s. 1-18. 2. Schlick, M.: The Foundation of Knowledge. In: Ayer, A. J. (ed.): Logical Positivism. Toronto, 1959, s. 209-227. (2) Vysvětlení a predikce: 3. Hempel, C. G.: Studie z logiky vysvětlení. In: Kuchár a kol. (eds.): Filosofie vědy, s. 189-213. 4. Achinstein, P.: Explanation v. Prediction: Which Carries More Weight? In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 481-493. (3) Teorie a model: 5. van Fraassen, Bas C.: Arguments Concerning Scientific Realism. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 1064-1087. 6. Giere, R.N.: Scientific Theorizing. In: Scientific Perspectivism. The University of Chicago Press, 2006, s. 59-95. (4) Vývoj vědy: 7. Popper, K. R.: Přehled některých základních problémů. In: Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1995, s. 3-28. 8. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, 2008. 9. Lakatos, I.: Science and Pseudoscience. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 20-26. V. Revize holismu ve filosofii vědy: 10. Quine, W., v. O.: Ohlédnutí za dvěma dogmaty. In: Marvan, T., Dostálová, L. (eds.): Vybrané články k ontologii a epistemologii. Plzeň, 2006, s. 108-120. 11. Laudan, L.: Dissecting the Holist Picture of Scientific Change. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 139-169. VI. Věda a společnost: 12. Longino, H. E.: Values and Objectivity. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 170-191. 13. Okruhlik, K.: Gender and the Biological Sciences. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 192-209.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Terminologie kombinuje prvky z mnoha teoretických přístupů, které se zabývají popisem, organizováním a předáváním znalostí [ISO: 704-2009]. Na základě tohoto rámce budeme přistupovat ke vědě o terminologii v jejích dvou dimenzích - lingvistické a koncepční - za účelem popisu, organizace a sdílení lingvistických a terminologických údajů získaných prostřednictvím onomasiologické a semasiologické metody. Spojeny budou jak jazykové, tak koncepční dimenze. Tento seminář bude rozdělen do dvou částí. První část se zabývá základními pojmy terminologie. Druhá část bude věnována terminologickému workflow zahrnujícímu lingvistiku a znalostní modely využívající poloautomatickou extrakci terminologických informací získaných hlavně v korpusu pro specializované účely. Kurz se realizuje s periodicitou 1x za akademický rok a blokovou formou, tak aby byla naplněna hodinová dotace na předmět.
Obeznámenost se základními problémy filosofie vědy a jejích pojmů |
| Předpoklady |
|
Určeno pro studenty DSP.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce
(1) Pravidelná účast (2) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (3) Vypracování psímené práce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |