Předmět: Práce s obrazovým materiálem

« Zpět
Název předmětu Práce s obrazovým materiálem
Kód předmětu KNJ/NPOQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obrázky jako podnět ke kreativnímu jazykovému vyučování. Funkce obrázků v jazykové výuce, metodické modely a příklady. Vnímání obrazového materiálu, druhy obrázků. Obrázkové knihy pro nejmenší v cizím jazyce. Obrázkové příběhy ve výuce cizího jazyka. Reklama. Funkce pohyblivých obrázků. Obrázky z interkulturní perspektivy. Obrázky jako podnět k aktivní komunikaci. Učení a umělecký obrazový materiál. Obsah semináře budou tvořit také aktivity prakticky zaměřené na práci s obrazovým materiálem ve výuce německého jazyka

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je získání nejen teoretických základů práce s obrazovým materiálem v cizojazyčné výuce, ale i praktické ověření a tvorba vlastních aktivit využitelných ve výuce cizího jazyka. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat hlavní kategorie obrazového materiálu používaného ve výuce cizího jazyka - charakterizovat a vysvětlit hlavní odlišnosti mezi jednotlivými kategoriemi - vysvětlit hlavní funkce obrazového materiálu - pojmenuje kritéria výběru obrazového materiálu vhodného do výuky cizího jazyka - popsat působení obrazového materiálu na vnímání žáků 2. stupně základních škol - navrhnout a vytvořit vlastní aktivitu/učební pomůcku do výuky německého jazyka na základní škole
Student získá základní přehled o teoretických východiscích používání obrazových materiálů ve výuce cizího jazyka. Student je způsobilý samostatně zpracovat, metodicky popsat a aplikovat vytvořený materiál (aktivitu) do výuky německého jazyka na základní škole.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast ve výuce. Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Studenti zpracují metodické a pracovní listy, popř. vytvoří jiný výukový materiál s využitím obrazového materiálu, aplikovatelný ve výuce německého jazyka na základní škole. Materiál musí rozvíjet/upevňovat jednu ze základních jazykových dovedností.
Doporučená literatura
  • DÖMISCHOVÁ, Ivona. (2013). Bilder im Fremdsprachenunterricht. Soubor pro LMS. 2013. (studijní opora).. PdF UP v Olomouci.
  • Henrici, Gerd; Riemer, Claudia. (1996). Einführung in die Didaktik des Unterrichts.. Schneider Verlag: Hohengehren.
  • Jung, Lothar. (2001). 99 Stichwörter zum Unterricht. Deutsch als Fremdsprache. Obsahuje bibliografii.. Ismaning: Max Hueber Verlag.
  • MACAIRE, Dominique, HOSCH, Wolfram a MEESE, Herrad. (1996). Bilder in der Landeskunde: Fernstudieneinheit 11.. Berlin: Langenscheidt.
  • Scherling, Theo; Schuckall. (1992). Mit Bildern lernen, Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.. Langenscheidt: Berlin.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní