Předmět: Didaktika němčiny 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika němčiny 1
Kód předmětu KNJ/KDI1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní pojmy z oblasti didaktiky a metodiky výuky cizího jazyka. Metody výuky cizího jazyka. Role učitele a žáka v cizojazyčném vyučování. Vyučovací hodina: její struktura, typy vyučovacích hodin. Práce se slovní zásobou, formy, cvičení, kontrola. Rozvoj jazykových dovedností. Cvičení podporující rozvoj jazykových dovedností. Společný Evropský referenční rámec pro jazyky. Otevřené formy vyučování. Analýza učebnic pro výuku německého jazyka. Webové stránky zaměřené na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy didaktika a metodika výuky cizího jazyka, jazyková dovednost, - analyzovat a hodnotit jednotlivé didaktické koncepce s ohledem na výuku cizího jazyka - definovat kategorie učitel a žák ve výuce cizího jazyka, objasnit jejich vzájemnou interakci - vyjmenovat a charakterizovat základní metody výuky cizího jazyka - vysvětlit zákonitosti a principy práce s jazykovými prostředky ve výuce německého jazyka - vyjmenovat a charakterizovat učební strategie a aplikovat je do výuky cizího jazyka - analyzovat základní učební materiály používané ve výuce německého jazyka na základních školách
Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem. Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka na středoškolské úrovni, schopnost komunikace, diskuse a argumentace.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor portfolia studenta

80% aktivní účast ve výuce. Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Vytvoření a odprezentování zadaného tématu/seminární práce před skupinou.
Doporučená literatura
  • Brinitzer, M a kol. (2003). DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart.
  • Hendrich, Josef. (1988). Didaktika cizích jazyků. 1. vyd.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Henrici,G.-Riemer,C. (1996). Einführung in die Didaktik Deutsch als fremdsprache. Baltmannsweiler.
  • Choděra, R. (2006). Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Akademia.
  • Janíková, Věra. (2000). Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. . Masarykova univerzita Brno.
  • NEUNER, G., HUNFELD,H. (1993). Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin.
  • Neuner, Gerhard; Hunfeld, Hans. (1993). Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin und München.
  • Rampillon, U. (1989). Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. Ismaning.
  • Zajícová, P. (2002). Didaktik der Fremdsprache Deutsch.. Ostrava: Ostravská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní