Předmět: Morfologie ve školské praxi 2

« Zpět
Název předmětu Morfologie ve školské praxi 2
Kód předmětu KNJ/BMO2@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kolek Vít, Mgr.
Obsah předmětu
Dělení sloves podle morfologických, syntaktických a sémantických kritérií. Slabá a silná slovesa. Systém slovesných časů, Systém slovesných způsobů. Systém slovesných rodů. Funkční slovesné vazby. Neurčité slovesné tvary (infinitiv, příčestí). Rekce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit základní gramatická pravidla včetně pojmů německé gramatiky - charakterizovat systém německých sloves z hlediska tvarosloví, větné skladby a významu - určovat slovesné kategorie a na jejich základě pak tvořit tvary v patřičném paradigmatu - vysvětlit princip slovesných časů, způsobů, rodů a neurčitých slovesných tvarů - aplikovat pravidla při používání ve cvičeních v hodině a v rámci výuky také při simulaci běžné komunikace - vyjmenovat a umět použít nejfrekventovanější verbonominální vazby

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80 % účast. Aktivní účast ve výuce. Plnění průběžných úkolů. Závěrečný test a ústní zkouška. Požadavky pro ISP: 30 % účast na hodinách. Plnění průběžných úkolů. Závěrečný test a ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • DREYER, Hilke a SCHMITT Richard. (2013). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Ismaning: Hueber.
  • Dubová, Jarmila. (2005). Einführung in die Morphologie der deutschen Sprache. Olomouc.
  • EISENBERG, PETER et al. (2009). Duden 4. Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag.
  • GÖTZE, Lutz a HESS-LÜTTICH, Ernst W. B. (2008). Wahrig 4. Grammatik der deutschen Sprache. Gütersloh: Bertelsmann Lexikon Verlag.
  • HELBIG, Gerhard a BUSCHA, Joachim. (2008). Übungsgrammatik Deutsch. Berlin: Langenscheidt.
  • HELBIG, Gerhard, BUSCHA, Joachim. (2007). Deutsche Grammatik. Berlin: Langenscheidt.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní