Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata Hudební výchova ve vzdělávacím systému základních a středních škol, RVP, ŠVP, mezipředmětové vztahy, vymezení pojmů hudební pedagogika, hudební didaktika, cíle, obsah a metody výuky předmětu, hudební činnosti, iniciativa Hudební výchova pro všechny, Stragegie 2030+. Hudebně psychologické a hudebně sociologické souvislosti vyučovacího procesu, vymezení pojmů hudebnost, hudební vlohy, schopnosti, dovednosti. Ontogeneze hudebnosti, testování hudebních schopností dětí a mládeže. Hudební výchova institucionální a funkcionální. Hudební preference současné školní mládeže. Tematické plány, výběr a analýza učiva, jeho didaktická transformace. Poměr hudby artificiální a nonartificiální ve výuce hudební výchovy. Příprava vyučovací hodiny, časový plán pro realizaci jednotlivých činností, osvojení didaktických zásad a metod výuky, znalost jejich kombinacím, metodické příručky. Hudební činnosti vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové na ZŠ, produkce, recepce a reflexe na SŠ, tipy na rozvoj hudebních dovedností. Didaktické pomůcky materiální, tradiční způsoby práce s notovým zápisem na tabuli a do notového sešitu. Učebnice hudební výchovy, pracovní sešity při výuce hudební nauky, komparace nejčastěji používaných učebnic nakladatelství SPN a Fraus, ukázka starších učebnic hudební výchovy. Instrumentář při výuce hudební výchovy, Orffův instrumentář, bubny, melodické rytmické nástroje, drobné perkusní nástroje, Boomwhackers, výroba vlastních nástrojů (inspirace projektem Slyšet jinak).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Exkurze
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Anotace předmětu Příprava absolventů studia muzikologie k učitelství hudební výchovy na druhém stupni základních škol a prvních dvou ročníků gymnázií. Výuka je realizována prezenčně formou přednášky a dvou seminářů. Cíle Po absolvování předmětu budou účastníci vzdělávání schopni: -charakterizovat podobu RVP v oblasti Umění a kultura, znát obsahové domény výuky hudební výchovy, orientovat se v náplni jednotlivých hudebních činností, -transformovat očekávané výstupy a navržené učivo do ŠVP, vytvořit tematický a časový plán, -přizpůsobit výuku hudební výchovy věku žáků i charakteru a požadavkům školy, -znát a analyzovat učivo hudební výchovy, orientovat se v učebnicích a metodických materiálech, on-line platformách pro výuku hudební výchovy i tipech ostatních hudebních pedagogů (např. Hudební výchova hravě, Učitelé hudební výchovy sobě na Facebooku), -navrhnout mezipředmětové vazby, iniciovat a připravit realizaci exkurze, návštěvy kulturní akce apod., -vytvořit přípravy na konkrétní vyučovací jednotku, -didakticky zprostředkovat učivo podle přípravy prostřednictvím hudebních činností vokálních, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových za ZŠ, příp. formou produkce, recepce a reflexe na SŠ, využívat didaktických pomůcek materiálních i digitálních, ovládat zvukovou techniku a hudební instrumentář, -využívat osvojené vyučovací metody (monologické, dialogické, brainstorming), se zvláštním zřetelem na metody aktivizační, -realizovat výuku hudební výchovy na základě efektivní organizace vyučovací jednotky, registrovat diverzitu psychologických potřeb jednotlivých žáků, ale zároveň korigovat jejich sociální interakci, vytvořit dobré klima ve třídě, realizovat výuku v on-line prostředí, hybridní formou, distančně synchronně i asynchronně, -uplatnit vhodné diagnostické metody k odhalení hudebnosti jednotlivých žáků, rozvíjet jejich aktivní i receptivní hudebnost prostřednictvím osvojování hudebních dovedností, umět zohlednit míru jejich individuální vyspělosti a hudebních vloh, pracovat s žáky méně hudebně vyspělými a naopak talentovanými s cílem podpořit je v dosahování jejich osobního maxima, -reflektovat průběh a výsledky výuky hudební výchovy, získávat i poskytovat zpětnou vazbu, využívat různých nástrojů hodnocení a klasifikace, -podílet se rozvoji osobnostního i hodnotového růstu žáků, formovat jejich estetické postoje, názory a vkus, kultivovat jejich vztah nejen k hudbě, ale i umění a kultuře, -podílet se na chodu školy, komunikovat s ostatními pedagogy i rodiči. Předmět se koná bienálně. Bude se tedy znovu vyučovat v akademickém roce 2023/2024.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
-
Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
-
Gregor, Vladimír-Sedlický, Tibor. (1973). Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha .
-
Halasová, J., Velanová, A. Breviář k hudební výchově. Brno 1995.
-
Holas Milan. (1995). Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. Praha.
-
Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. UK Praha 2005.
-
Poledňák Ivan. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha.
-
Sedlák František. (1983). Nolvé cesty hudební výchovy . Praha.
-
Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
|