Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Keprt Marek, MgA. Ph.D.
-
Šidlo Friedl Marian, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do neuroanatomie a neurofyziologie, především sluchu 2. Základy neuropsychologie - mozkové koreláty duševních procesů 3. Historie poznávání mozkové činnosti ve vztahu k hudebním procesům 4. Zobrazovací metody mozku a jejich využití v hudební neurovědě: přednáška Prof. Mudr. Ing. Petra Hluštíka, Ph.D. 5. - 6. Mozkové koreláty hudební recepce: mechanismy vnímání rytmu, melodie, harmonie, paměti, představivosti 7. - 8. Mozkové koreláty provozování hudby 9. Hudba a emoce 10. Hudba a neurorehabilitace: přednáška PhDr. Markéty Gerlichové, Ph.D. 11. Klinické případy neurologických zvláštností a duševních poruch ve vztahu k hudebním činnostem 12. Kognitivní neurověda dalších uměleckých oborů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 75 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními problémy hudební neuropsychologie, mohutně se rozvíjející interdisciplinární oblasti, zabývající se především mozkovými koreláty hudebních činností a hudebními specifikami osob s neurologickými diagnózami.
Po absolvování předmětu porozumí student procesům probíhajícím v nervové soustavě a vážícím se k hudbě u zdravého člověka i u osob s neurologickými zvláštnostmi či poruchami. Získá vhled do činnosti, kterou vykonává mozek, když posloucháme hudbu (když ji hrajeme, zpíváme ad.), což umožní hlubší porozumění samotné hudbě. Student bude také obeznámen s metodami získávání nových poznatků v této oblasti.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje žádné zvláštní předchůdné kompetence, znalost stavby a funkcí nervové soustavy člověka je výhodou, ovšem výuka obsáhne vše potřebné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast v diskusích nad texty + odevzdání bodového výtahu na závěr diskuse. Přednesení referátu + odevzdání hotového textu (do konce semestru) s příslušnými parametry vědeckého textu.
|
Doporučená literatura
|
-
Literature is specified according to the selected topic..
-
RICE Timothy, 1987: Toward a Remodeling of Ethnomusicology. Ethnomusicology, 31 / 3, s. 469 ? 488.
-
SLOBIN Mark, 1993/2000: Micromusics of the West, Wesleyan University Press, Hanover, London.
-
Franěk, Marek. (2005). Hudební psychologie. Praha.
-
Hass-Cohen, Noah a Carr, Richard. (2008). Art Therapy and Clinical Neuroscience . London and Philadelphia.
-
Koukolík, František. (2012). Lidský mozek. Praha.
-
Kulišťák, Petr. (2011). Neuropsychologie. Praha.
-
Peretz, Isabelle a Zatorre, Robert J. (2003). The Cognitive Neuroscience of Music . Oxford.
-
Sacks, Oliver. (2015). Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk.
|