Předmět: Hudební sociologie

« Zpět
Název předmětu Hudební sociologie
Kód předmětu KMU/SOK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy I. - obecná sociologie - vznik vědy, vývoj, tematické okruhy, osobnosti - empirická a teoretická sociologie - konstituce hudební sociologie - problémové okruhy hudební sociologie - problém sociologické analýzy hudebního díla 2. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy II - Max Weber. Weberovské ideální typy a typologie v hudební sociologii, problém hodnocení a hodnotové neutrality - další klasikové hudební sociologie (T. W. Adorno, J. H. Mueller, Alphons Silbermann, K. Blaukopf, Christian Kaden, J. Shepherd, Ch. Kaden) - sociologie tónových systémů - česká hudební sociologie 3. Sociální status hudebníka. - sociální role a status hudebníků v dějinách hudby - specializace a profesionalizace - skladatelé, sólisté, dirigenti, orchestrální hráči, hudební pedagogové 4. Sociologie dějin hudby. Hudebníci evropského středověku. - trubadúři v proměnách středověké společnosti - potulní hudebníci 5. Sociologie dějin hudby. Měšťanská hudební kultura a instituce koncertu. - konstituce měšťanské veřejnosti - koncert jako reprezentativní sociální forma měšťanské veřejnosti 6. Sociologie dějin hudby. Domácí muzicírování a hudební amatéři. - historický proces diferenciace amatéři x profesionální hudebníci - domácí muzicírování jako volnočasová aktivita měšťanské společnosti - organizační struktury hudebních amatérů 7. Sociologie dějin hudby. Sociologie opery. - opera jako fenomén dějin společnosti - operní provoz v italské stagioně, pařížské Opeře a německých dvorních či městských divadlech - aktéři operního provozu - impresáriové a divadelní ředitelé, operní zpěváci, operní publikum - divadelní smlouvy, provozovací a autorská práva 8. Ženy v hudbě. - genderová specifika v hudbě - ženy skladatelky v dějinách hudby - ženy interpretky v dějinách hudby - hudební salón jako paralela k veřejnému koncertu měšťanské společnosti 9. Hudební průmysl v kapitalistické společnosti - historický nástin vývoje hudebního průmyslu - technologie a hudební produkce 10. Kritika masové hudební kultury - frankfurtská škola sociálně vědná - Adorno-Horkheimer - Dialektika osvícenství - Adorno a fetišový charakter v hudbě - Benjamin a ztráta aury v uměleckém díle - Bourdieu a kulturní kapitál - revize kritických teorií v culture studies 11. Kritéria empirického hudebně sociologického výzkumu. - kvalitativní a kvantitativní výzkum - kroky ve kvantitativním sociologickém výzkumu - vzorek x populace, výběr vzorku - techniky sběru dat - konstrukce dotazníku hudebně sociologického výzkumu 12. Sociologie českého hudebního života. - tři výzkumy hudebnosti V. Karbusického a J. Kasana z let 1963-1969 - Výzkum hudebnosti J. Kasana z roku 1990 - výzkum Hudební posluchači v České republice 2001 M. Beka - interpretace zjištěných dat hudebně sociologických výzkumů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 41 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přednášky mají poskytnout vstupní informace o základních pojmech a teoretických konceptech, výzkumných technikách a metodách disciplíny. Semináře jsou věnovány interpretaci některých klíčových textů a praktickému osvojení základů některých výzkumných technik.
Student bude znát základní pojmy hudební sociologie, její klíčové texty a principy hudebně sociologického empirického výzkumu. Student: - bude schopen sestavit dotazník k hudebně sociologickému výzkumu; - dovede znalost o technikách hudebně sociologického výzkumu prakticky aplikovat. Znalost sociálních struktur hudebního života a jeho aktérů, resp. fungování hudebních institucí v různých etapách dějin hudby, dovede studenta k lepšímu porozumění vývojového procesu hudby. Absolvováním předmětu student významně rozšíří své kompetence v příštím profesním působení na poli organizace a řízení hudebního života.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Před zahájením kontaktní výuky je student povinen prostudovat skriptum: BEK, Mikuláš (1993) Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc: Univerzita Palackého. a speciálně připravenou studijní oporu pro kombinované studium: KŘUPKOVÁ, Lenka. (2013) Kapitoly z hudební sociologie. Olomouc: VUP. (v tisku.)
Doporučená literatura
  • HUDEBNÍ SOCIOLOGIE, In: Hudební věda I-III, Praha 1988.
  • Adorno, Theodor, W. (2009). Schéma masové kultury. Praha.
  • Adorno, Theodor, W. O fetišovém charakteru v hudbě a regresi slyšení, in: Divadlo 1964, č. 1-2..
  • Bek, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha 2003..
  • Bek, Mikuláš:. Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc 1993.
  • BLAUKOPF, KURT:. Musik im Wandel der Gesellschaft, Darmstadt 1996.
  • De la Motte-Haber-Neuhoff, Hans, red. (2007). Musiksoziologie. Laber.
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1998..
  • Gülke, Peter . (1975). Mönche, Bürger, Minnesinger. Leipzig.
  • Heister, H. W. Das Konzert. eorie einer Kulturform. Wilhelmshaven 1982..
  • Kaden, Christian. (1993). Des Lebens wilder Kreis. Musik im Zivilisationsprozeß. Kassel.
  • Kaden, Christian. (1997). heslo ?Musiksoziologie?, MGG (2. vydání, Sachteil sv. 6, s. 1618-1670). Kassel.
  • Karbusický, Vladimír - Kasan, Jaroslav: Karbusický, Vladimír. Výzkum současné hudebnosti. Díl 1. Výzkum z roku 1962. Díl 2. Výzkum z roku 1965/66. Praha 1969..
  • Karbusický, Vladimír. Teoretické předpoklady empiricko-sociologického výzkumu hudby. In: Hudební věda, 1965, č. 3..
  • Kolektiv autorů. Hudba v českých dějinách. Praha 1988..
  • Weber, Max. "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998..
  • Weber, Max. Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998, s. 64-108..
  • Wicke, Peter. Hudební průmysl. Historicko-systematický nástin..
  • Wicke, Peter. Populární hudby jako průmyslový produkt..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr