Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Kritéria psaného textu. Normostrana, bibliografická citace, odkazový a poznámkový aparát, zásady počítačové typografie, jazyk odborných textů. Příprava k písemné práci. Shromáždění informací z literatury a pramenů, práce s katalogy. Stanovení cíle práce a hypotéz, osnova práce, teze, konspekt, excerpta, poznámky, anotace, resumé. Struktura práce. Soupisy literatury a pramenů, rejstříky, přílohy. Citační normy. 3.-4. Zásady psaní recenze na umělecké dílo či výkon. Zásady psaní odborné recenze. Uvedení do samostatné proseminární práce "Stav bádání" a "Kulturní život v regionu. 5. Recenze na umělecký výkon či ztvárnění (hudební koncert, divadelní představení, výstavní expozici výtvarných děl, filmovou premiéru). Recenze budou prezentovány a diskutovány ve výuce. 6.-7. Recenze na odbornou publikaci. Student vypracuje odbornou recenzi na uměnovědnou publikaci vydanou v posledních 20 letech (rozsah 3-5 stran). Práce bude prezentována a diskutována ve výuce. 8.-10. "Stav bádání" vybraného uměleckého díla. Heuristika, kritika pramenů a literatury. Studenti si zvolí konkrétní umělecké dílo, k němuž zjišťují studiem pramenů a literatury dosavadní stav bádání. Vypracují proseminární práci (rozsah 5 stran), která bude prezentována a diskutována ve výuce. 11.-12. "Kulturní život v regionu". Studenti vypracují proseminární práci na téma "Kulturní život v regionu" na základě studia denního tisku, regionálních zpravodajů či odborných periodik zmapují a zhodnotí dramaturgii či úroveň kulturního života ve zvoleném regionu a časovém období (rozsah 5 stran). Práce bude prezentována a diskutována ve výuce. Požadavky na studenta
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem prosemináře je první vstup do samostatné práce na poli uměnověd.
Proseminář napomůže rozvinout u studentů chápání umění v jeho druhové rozlišenosti a specifičnosti, jakož i chápání celku umění co by specifického způsobu osvojování života a světa. Má v rámci možností kultivovat konkrétní kontakty studentů se světem umění, naučit zprostředkovávat tyto kontakty, uvědoměle je zpracovávat a hodnotit, konfrontovat živé umění a jeho teoretickou reflexi. Zvýší kompetenci studentů ve studiu odborné literatury a to případně i v cizích jazycích, pěstuje dovednost tzv. kritického čtení apod. Student bude schopen nabyté znalosti a dovednosti využít v budoucích písemných pracích seminárního charakteru, zvláště pak v diplomové práci.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu USU.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Odevzdání zadaných prací. Zpracování a ústní předvedení referátů na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Mukařovský, Jan. (1966). Studie z estetiky. Praha.
-
Volek, Jaroslav. (1969). Kapitoly z dějin estetiky. Praha.
-
Volek, Jaroslav. Základy obecné teorie umění. Praha 1968..
|