|
Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy I. 2. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy II 3. Sociologie českého hudebního života. 4. Kritéria empirického hudebně sociologického výzkumu. 5. Sociální status hudebníka. 6. Sociologie dějin hudby. Hudebníci evropského středověku. 7. Sociologie dějin hudby. Měšťanská hudební kultura a instituce koncertu. 8. Sociologie opery. 9.-10. Ženy v hudbě. 11. Hudební průmysl v kapitalistické společnosti 12. Kritika masové hudební kultury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Přednášky mají poskytnout vstupní informace o základních pojmech a teoretických konceptech, výzkumných technikách a metodách disciplíny. Semináře jsou věnovány interpretaci některých klíčových textů a praktickému osvojení základů některých výzkumných technik.
Základní orientace v sociologických konceptech dějin hudby a v zásadách empirického výzkumu hudby. Znalost sociálních struktur hudebního života a jeho aktérů, resp. fungování hudebních institucí v různých etapách dějin hudby, dovede studenta k lepšímu porozumění vývojového procesu hudby. Absolvováním předmětu student významně rozšíří své kompetence v příštím profesním působení na poli organizace a řízení hudebního života.
|
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Účast, vypracování referátu, vypracování cvičného hudebně sociologického výzkumu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
HUDEBNÍ SOCIOLOGIE, In: Hudební věda I-III, Praha 1988.
-
Adorno, Theodor, W. O fetišovém charakteru v hudbě a regresi slyšení, in: Divadlo 1964, č. 1-2..
-
Bek, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha 2003..
-
Bek, Mikuláš:. Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc 1993.
-
BLAUKOPF, KURT:. Musik im Wandel der Gesellschaft, Darmstadt 1996.
-
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1998..
-
Heister, H. W. Das Konzert. eorie einer Kulturform. Wilhelmshaven 1982..
-
Karbusický, Vladimír - Kasan, Jaroslav: Karbusický, Vladimír. Výzkum současné hudebnosti. Díl 1. Výzkum z roku 1962. Díl 2. Výzkum z roku 1965/66. Praha 1969..
-
Karbusický, Vladimír. Teoretické předpoklady empiricko-sociologického výzkumu hudby. In: Hudební věda, 1965, č. 3..
-
Kolektiv autorů. Hudba v českých dějinách. Praha 1988..
-
Weber, Max. "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998..
-
Weber, Max. Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998, s. 64-108..
-
Wicke, Peter. Hudební průmysl. Historicko-systematický nástin..
-
Wicke, Peter. Populární hudby jako průmyslový produkt..
|