Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Téma je členěno jak chronologicky, tak geograficky: 1/ Opera, opereta, muzikál, periodizace 2/ Jazzová opera nebo operní muzikál? Meziválečný muzikál (Rodgers a Hammerstein, J. Kern, G. Gershwin, R. Rogers) 3/ Shakespeare, Cervantes i kankán. Situace po 2. světové válce (C. Porter, M. Leigh) 4/ Nesmrtelné hity: My Fair Lady (F. Loewe), West Side Story (L. Bernstein), Bídníci (C. M. Schönberg) 5/ Mezi revue a hudební komedií: Funny Girl (J. Styne) a Hello Dolly! (J. Herman) 6/ Muzikál jako historická tragédie: Cabaret (J. Kander), Šumař na střeše (J. Bock) 7/ Muzikál jako duchovní rocková opera a protest: Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Jesus Christ Superstar, Evita (A. L. Weber) 8/ Muzikál jako pohádka pro dospělé: Fantom opery (A. L. Weber) 9/ Muzikál a tzv. divadla malých forem, muzikál a tanec: Billy Elliot (E. John) 10/ Muzikál na konci 20. století, Londýn a Broadway, Bollywood a žánr "masala" (akční film romantické drama komedie) 11/ Muzikál v Československu a v České republice (J. Werich, K. Svoboda, D. Landa; Praha, Brno atd.) 12/ Překlad adaptace původní tvorba filmová verze muzikálu a muzikálový film (Chicago, Varieté) film jako (umělecký) dokument (West Side Story, Topsy-Turvy), komerční event americký sen spiritualita exotismus
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Zábavné hudební divadlo a tzv. lehčí žánry vždy konkurovaly opeře v podobě výpravného šlechtického představení. Na úspěšný vstup operety do operních domů v 19. století navázal ve 20. století muzikál, který si vynutil stavbu vlastních budov a začal masově vytlačovat operu z běžné poslechové zkušenosti. Nicméně, řada vyspělých děl z muzikálového okruhu navazuje na nejlepší tradice hudebního divadla napříč historií i žánry. Historický kontext muzikálu tvoří předpoklad pro analýzu libreta a hudební struktury (populární píseň/song, scéna, taneční výstupy, atd.).
Student bude schopen definovat muzikál jako specifický typ hudebního divadla 20. století a rozlišit jeho vývojově i žánrově různé podoby. Historický přehled, který kombinuje pohledy na muzikálovou produkci v Evropě, Americe i např. v Indii, je nedílně spojen s analýzou vybraných děl (libreto, hudba, divadelní i filmové produkce atd.).
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Přehled dějin evropské hudby, poznatky o historicko kulturním pozadí 19. a 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Analýza libreta a hudební struktury, studium odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Blahynka, Miloslav. (2007). Kapitoly z estetiky muzikálu. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť.
-
Hoggardová, Pavlína. (2000). Muzikál na prahu tisíciletí: mezi komercí a elitou ? možnosti reformy muzikálového divadla v době (post-) moderní. Brno: RETYPO.
-
Klotz, Volker. (2002). Bürgerliches Lachtheater. Komödie, Posse, Schwank, Operette. Hamburg: Rowohlt.
-
Osolsobě, Ivo. (1974). Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Praha: Editio Supraphon.
-
Poledňák, Ivan, Wasserberger, Igor, Matzner, Antonín. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Praha: Supraphon.
-
Regler-Bellinger, Brigitte, Schenck, Wolfgang, Winking, Hans. (1996). Opera. Velká encyklopedie. Mladá fronta, Praha.
-
Trojan, Jan. Dějiny opery, Paseka, Praha-Litomyšl 2001.
-
Vaněk, Jan J. (1998). Muzikál v Čechách aneb Velký svět v malé zemi. Praha: Knihcentrum.
|