Předmět: Analýza hudebních skladeb

« Zpět
Název předmětu Analýza hudebních skladeb
Kód předmětu KMU/AZAK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Keprt Marek, MgA. Ph.D.
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia hudební analýzy. 22 doporučení jak analyzovat hudební díla Diethera de la Motteho. 12 podmínek hudební analýzy Clemense Kühna. 2. L. van Beethoven Sonáta pro klavír d moll op. 10, č. 3 (2. věta), 3. J. S. Bach Preludium a fuga č. 14 fis moll (Das Wohltemperierte Klavier, II. díl). Rejcha Fuga č. 22 4. W. A. Mozart Sonáta pro klavír č. 13 B dur K. 333 (4. věta). L. van Beethoven Sonáta pro klavír C dur op. 53 "Valdštejnská" (1. věta) 5. J. Haydn Klavírní trio C dur Hob. XV:27., 1. věta 6. J. Brahms Klavírní trio H dur op. 8, 1. věta, 1. a 2. verze. 7. B. Smetana Trio g moll, 1. věta 8. V. Novák Baladické trio 9. W. A. Mozart Klavírní koncert A dur (1. věta). 10. Dvořák Smyčcový kvartet As dur, op. 105 (1. věta) 11. L. Janáček Sonáta es moll pro klavír 1. X. 1905 (Z ulice). 12. C. Debussy Radostný ostrov. Ch. Ives Unanswered question

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Získání terminologického vybavení a návodu, jak přistupovat k analýze různých žánrů a forem tonální hudby. Předmět seznamuje studenty s analytickými metodami aplikovanými převážně na komorní hudbu zejména 18. a 19. století.
Seznámit se s analytickými přístupy a získat základní terminologické vybavení. Osvojit si schopnost samostatně posoudit a ovládat metody k analýze hudebního díla. Aplikovat nové poznatky na jakékoliv hudební dílo. Získání schopnosti posoudit hudební dílo z hlediska jeho technického vypracování i invence.
Předpoklady
Spolehlivá orientace v nauce o hudebních formách a tektonice, harmonii a kontrapunktu.
KMU/AHS1
----- nebo -----
KMU/ANAL1
----- nebo -----
KMU/ANHS1
----- nebo -----
KMU/ÚDHA
----- nebo -----
KMU/ÚHK

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

1. Detailní analýza skladby zadanou vyučujícím, již student přednese ve výuce. Student je povinen připravit studijní materiál pro ostatní spolužáky v semináři. 2. Úspěšné absolvování průběžného a závěrečného testu. 3. 75% docházky
Doporučená literatura
  • Černý, Miroslav K. (2002). Nástin vývoje symfonie od počátku do poloviny 20. století. Olomouc.
  • DE LA MOTTE, DIETRICH:. Musikalische Analyse. Kassel 1990.
  • Hons Miloš. (2005). Hudba zvaná symfonie. Praha.
  • JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955..
  • JANEČEK, KAREL:. Hudební formy. Praha 1955.
  • JANEČEK, KAREL:. Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968.
  • KOHOUTEK, CTIRAD:. Hudební styly z hlediska skladatele. Praha 1976.
  • Křupková, Lenka. Ke kompoziční práci Vítězslava Nováka na materiálu komorních děl. In: Studie ze života a díla Vítězslava Nováka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, s. 11-108..
  • KÜHN, Clemens. Analyse lernen. Kassel: Bärenreiter, 1999..
  • Očadlík Mirko. (1965). Svět orchestru. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr