| Název předmětu | Vybrané partie moderní matematiky s ohledem na matematickou gramotnost |
|---|---|
| Kód předmětu | KMT/XVPM@ |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle předmětu: Vybavit studenta matematickým, didaktickým a metodickým materiálem vhodným pro realizaci moderního přístupu k výuce matematiky na základních a středních školách. Absolvent předmětu pak bude schopen při vzdělávání lépe rozvíjet všechny tři složky matematické gramotnosti (situace a kontexty, kompetence, matematický obsah). Prostředkem k dosažení tohoto cíle může být např. aktivní porozumění fenoménu funkcionální rovnice, neboť tyto mají velký aplikační rozsah v různých oborech lidské činnosti. A řešení praktických problémů ve školské matematice je nejlepší motivací pro výuku konkrétního tématu. O tom, že funkcionální rovnice jsou vhodným tématem pro rozvoj tvůrčího myšlení a že jejich řešení zvyšuje zájem mladé generace o matematiku jako takovou, svědčí mimo jiné i řada příkladů na řešení těchto rovnic tradičně zařazovaných do národních a mezinárodních matematických olympiád. Moderním prostředkem pro rozvoj kombinačních schopností žáků pak může být Šarkovského věta a její zobecnění. Vhodná transformace geometrických aspektů konvexní analýzy a zobecněných derivací do školské matematiky může přispět k lepšímu chápání optimalizačních problémů a jejich řešení. Základní témata: Historické pozadí vzniku funkcionálních rovnic. Klasifikace a terminologie. Existence a jednoznačnost řešení. Aplikační problémy. Cauchyova rovnice. Graf aditivní funkce. Zobecněná lineární funkce. Jensenova nerovnost, J-konvexní funkce a jejich význam ve školské matematice. D'Alembertova rovnice. Zobecněná funkce kosinus, zobecněná exponenciální funkce. Cauchyova nerovnost. Problémy vedoucí na řešení funkcionálních rovnic v úlohách matematických olympiád. Polynomiální rovnice. Ohraničenost a spojitost konvexních a aditivních funkcí. Základní principy funkcionální analýzy. Konvexní subdiferenciál. Clarkeův subdiferenciál. Diniho derivovaná čísla. Šarkovského věta - historie, formulace a zobecnění.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC25) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC25) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |