| Název předmětu | Pomůcky k rozvoji matematické gramotnosti |
|---|---|
| Kód předmětu | KMT/XPRM@ |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle předmětu: Studenti budou schopni: " vymezit základní typy pomůcek ve výuce matematiky pro podporu matematické gramotnosti; " představit pomůcky využívané v různých přístupech k výuce matematiky; " zdůvodnit klady a zápory využívání pomůcek pro žáky SVP a pro žáky nadané; " zdůvodnit klady a zápory využívání digitálních pomůcek ve výuce matematiky. Základní témata: " Pomůcky ve vyučování matematice. Vymezení, klasifikace. " Typy pomůcek dle různých přístupů k výuce matematiky (výuka orientovaná na budování schémat, Montessori pomůcky). " Vhodné zařazování pomůcek do hodiny dle matematického obsahu a dle fází vyučovací jednotky (motivační, procvičovací, hodnotící). " Matematické pomůcky pro práci se žáky SVP a pro práci se žáky nadanými. " Digitální pomůcky ve výuce matematiky. Software vhodný pro podporu výuky matematiky. " Práce s vybranými pomůckami.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Cílem zkoušky je nejen ověřit znalosti studenta, ale zároveň vytvořit podklady, které budou prakticky použitelné při zpracování disertační práce a přispějí k jejímu odbornému a metodickému ukotvení. Před zkouškou je student povinen přijít na konzultaci, kde s vyučujícím projedná připravené materiály. Termín dle dohody. 1. Písemná příprava Písemná esej v rozsahu 5-10 stran, která bude obsahovat: - rešerše literatury k danému tématu - pomůcky vztahující se k tématu disertační práce v rámci matematické gramotnosti (min 10 publikací z toho min 4 cizojazyčné, max 5 let staré) - přehled vybraných typů pomůcek (manipulativní, vizuální, digitální) a jejich možné využití v rámci tématu disertační práce - zhodnocení přínosů i možných omezení vybraných pomůcek vzhledem k tématu disertační práce. 2. Praktická ukázka Krátká demonstrace práce s pomůckou/pomůckami: Ukázka by měla: - obsahovat scénář práce s úlohou, - ukázat, jak pomůcky pomáhají žákům pro rozvoj matematické gramotnosti vzhledem k tématu disertační práce, - být připravena tak, aby mohla sloužit jako podklad pro výzkumnou část disertační práce (např. pro experiment nebo sběr dat). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC25) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC25) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Matematické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |