Předmět: Didaktika matematiky A

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky A
Kód předmětu KMT/UMAQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuková témata odpovídají vzdělávacímu obsahu v RVP ZV 1. st. ZŠ ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace: Číslo a početní operace (přirozená a kladná racionální čísla, početní výkony v oboru přirozených čísel). Závislosti, vztahy a práce s daty (funkce a relace ve školské matematice, základy statistiky a stochastiky). Geometrie v rovině a v prostoru (základní geometrické útvary v rovině a v prostoru, vztahy mezi nimi, obvody, obsahy a objemy těles). Nestandardní aplikační úlohy a problémy (motivační didaktické hry a úlohy, uplatnění heuristiky v metodách řešení nestandardních úloh).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům osvojit si základní kompetence potřebné k výuce matematiky aplikací znalosti z předmětů odborného základu získat kompetence oborově předmětové a rozvíjet je v didaktických aplikacích ve vyučování matematice, konkretizovat poznatky získané v předmětech pedagogické způsobilosti na podmínky matematického vzdělávání. Student by měl pochopit didaktický systém matematiky v rozsahu sekundární školy a postihnout základní tendence vývoje vyučování matematice.
Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů MAT1 - MAT4 a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint),recenzní posouzení vybrané učebnice/učebnicové řady pro matematiku v primární škole.
Doporučená literatura
  • 1. Rámcový vzdělávací program pro ZV (www.vuppraha.cz ).
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
  • Hejný, M., Stehlíková, N. (1999). Číselné představy u dětí. Praha.
  • Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu. Praha.
  • Novák, B. (1998). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • 3. Fuchs, E., Hošpesová A., Lišková H.: . (2006). Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Základní vzdělávání.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní