Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuková témata odpovídají vzdělávacímu obsahu v RVP ZV 1. st. ZŠ ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace: Číslo a početní operace (přirozená a kladná racionální čísla, početní výkony v oboru přirozených čísel). Závislosti, vztahy a práce s daty (funkce a relace ve školské matematice, základy statistiky a stochastiky). Geometrie v rovině a v prostoru (základní geometrické útvary v rovině a v prostoru, vztahy mezi nimi, obvody, obsahy a objemy těles). Nestandardní aplikační úlohy a problémy (motivační didaktické hry a úlohy, uplatnění heuristiky v metodách řešení nestandardních úloh).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je umožnit studentům osvojit si základní kompetence potřebné k výuce matematiky aplikací znalosti z předmětů odborného základu získat kompetence oborově předmětové a rozvíjet je v didaktických aplikacích ve vyučování matematice, konkretizovat poznatky získané v předmětech pedagogické způsobilosti na podmínky matematického vzdělávání. Student by měl pochopit didaktický systém matematiky v rozsahu sekundární školy a postihnout základní tendence vývoje vyučování matematice.
Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů MAT1 - MAT4 a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint),recenzní posouzení vybrané učebnice/učebnicové řady pro matematiku v primární škole.
|
Doporučená literatura
|
-
1. Rámcový vzdělávací program pro ZV (www.vuppraha.cz ).
-
Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
-
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999). Číselné představy u dětí. Praha.
-
Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu. Praha.
-
Novák, B. (1998). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
-
Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
-
3. Fuchs, E., Hošpesová A., Lišková H.: . (2006). Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Základní vzdělávání.. Praha.
|