Předmět: Matematika s didaktikou 6

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 6
Kód předmětu KMT/TM6Q
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pracovní metody a postupy v matematice. Matematické úlohy. Typy úloh, způsoby jejich prezentace v učebnicích, metody řešení. Konstrukce písemné zkoušky (testu) z matematiky, její analýza a interpretace. Chybný výkon žáka, jeho detekce a identifikace. Poruchy učení v matematice. Dyskalkulie. Diagnostika, reedukace a kompenzace poruch učení - náměty úloh a činností. Specifika matematického vyučování ve speciálních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět má umožnit studentům orientovat se v alternativních didaktických přístupech včetně matematického vzdělávání handicapovaných dětí (specifika učebních programů a učebnic).
Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Okruhy požadavků k ústní zkoušce.
Doporučená literatura
  • Bamberger, H. J., Oberdorf, Ch., Schultz-Ferrell, K. (2010). MathMisconception. Hannover: Heinemann.
  • BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno.
  • Brookfield, S. D. (2005). The Skillfull Teacher. San Francisco: John Wiley & sons.
  • Cotton, T. (2013). Understanding and Teaching Primary Mathematics. Edinburg: Pearson.
  • Hansen, A. (2012). Children´s Errors in Mathematics. London: Sage Pub.
  • Hejný, M. , Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky.. Praha, UK.
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
  • Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu.. Praha.
  • Kuřina, F. (2011). Matematika a řešení úloh. Praha.
  • Kushnir, D. (2008). Cooperative Learning & Mathematics. San Clemente: Kagan Publishing.
  • Novák, B. (2013). Didaktika matematiky B. Olomouc: UP.
  • Novák, B. (2013). Řešení matematických úloh. Olomouc: UP.
  • Pound, L., Lee, T. (2011). Teaching Mathematics Creatively. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní