Předmět: Metody řešení matematických úloh

« Zpět
Název předmětu Metody řešení matematických úloh
Kód předmětu KMT/METQ
Organizační forma výuky Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hodaňová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem je rozvíjení pedagogických dovedností při tvorbě, řešení a analýze řešení učebních úloh ze základních tematických celků školské matematiky. Práce s interaktivní tabulí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Obsah výuky je zaměřený na prohlubování pedagogických dovedností učitele matematiky při tvorbě, řešení a následné analýze řešení učebních úloh ze základních tématických celků školské matematiky. Pozornost je věnována řešení úloh jako nástroje rozvíjení matematicky nadaných žáků (mimoškolní a soutěžní úlohy), individuálnímu přístupu k žákům neprospívajícím a se SPU (analýza chybného řešení úloh). Semináře budou koncipovány jako pracovní dílny, na nichž budou studenty reflektovány vybrané okruhy problémů.
Schopnost řešit úlohy z planimetrie (rovinné geometrie)a stereometrie (prostorové geometrie).
Předpoklady
Znalost geometrie v rozsahu střední školy, v rozsahu bakalářského studia matematiky se zaměřením na vzdělávání a magisterského studia učitelství matematiky pro základní školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Student vypracuje a odevzdá 5 zadaných úloh. Student získá 70% z celkového počtu bodů za písemné práce.
Doporučená literatura
  • Karel Horák. (1993). 40 let matematické olympiády (v Československu) : Sborník řešených úloh . Praha : Jednota českých matematiků a fyziků, 1993 .
  • Boček Leo, Horák Karel. (2001). Padesát let matematické olympiády. 1951 - 2001. Praha : Matfyzpress, 2001 .
  • HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (2001). Metody řešení matematických úloh I. Brno.
  • HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (1997). Metody řešení matematických úloh II. Brno.
  • ODVÁRKO, O., CALDA, E., ŠEDIVÝ, J., ŽIDEK, S. (1990). Metody řešení matematických úloh. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní