Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Modelové situace edukační činnosti v matematickém vyučování - motivace, prezentace nového učiva, fixace a hodnocení výsledků vyučování v různých ročnících ZŠ (přechod z 1. na 2. stupeň ZŠ, práce s talentovanými žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava k přechodu na vyšší sekundární školu) v návaznosti na zkušenosti studentů získané v průběhu pedagogických praxí. Komunikace v matematickém vyučování, strategie učitele ve výuce. Matematické učební úlohy - typologie, struktura, didaktické funkce ve vyučování. Problematika analýzy žákovských produktů - řešení úloh, didaktických testů, včetně základních statistických prostředků pro práci učitele matematiky. Matematické soutěže a další formy získávání a rozvíjení zájmů žáků o matematiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je utřídit, prohloubit a systematizovat základní matematické dovednosti, především prokázat dovednost samostatného řešení, tvorby a didaktického využití matematických úloh různého typu. Orientovat se ve vyučovacích metodách a postupech adekvátních primární škole při motivaci, expozici, fixaci učiva a hodnocení výsledků vyučování, v užívaných učebnicích matematiky a ve vyučovacích prostředcích.
Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů MAT1 - MAT4 a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint),recenzní posouzení vybrané učebnice/učebnicové řady pro matematiku v primární škole.
|
Doporučená literatura
|
-
Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
-
Kopka, J. (1999). Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí n.L.
-
Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu. Praha.
-
Novák, B. (2004). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. Olomouc.
-
Trávníček, S. (2002). Opravy písemek v matematice. Olomouc.
|