Předmět: Matematika s didaktikou 1

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 1
Kód předmětu KMT/KTMA1
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
  • Stopenová Anna, PaedDr. Ph.D.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Opakování středoškolského učiva s důrazem na přesnost matematického vyjadřování a vzájemnou souvislost matematických poznatků. -Výroková logika. Výrok, negace výroku. Složený výrok. Logicky ekvivalentní výrokové formule. Predikátová logika. Výroková forma, složené výrokové formy. Kvantifikovaný výrok. Matematická věta. Důkazy matematických vět. Matematická definice. Pojem, obsah a rozsah pojmu. - Základní pojmy teorie množin. Znázorňování množin, vztahy mezi množinami. Potenční systém množin. Množinové operace, vlastnosti množinových operací. Ověřování množinových rovností. - Kartézský součin, jeho grafické znázorňování . Binární relace. Vlastnosti binárních relací - reflexivnost, symetričnost, tranzitivnost, antireflexivnost, antisymetričnost, konektivnost. Relace ekvivalence, rozklad množiny na základě relace ekvivalence. Relace uspořádání, dobré uspořádání. - Složená relace. Relace zobrazení, druhy zobrazení, prosté zobrazení, podobné zobrazení. Funkce. Ekvivalence a podobnost množin. Vlastnosti relace ekvivalence a relace podobnosti uspořádaných množin.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je systematizace a prohloubení poznatků ze střední školy s důrazem na jejich vzájemné souvislosti a přesnost matematického vyjadřování (základní pojmy teorie množin a výrokové a predikátové logiky, binární relace).
Poznatky získané v předmětu KTMA1 jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Základy matematiky v rozsahu základní a střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast na cvičeních, zpracování a odevzdání sem. práce. Zkouška - písemná a ústní.
Doporučená literatura
  • COUFALOVÁ, J. (1990). Základy elementární aritmetiky. Plzeň.
  • DRÁBEK, J. a kol. (1985). Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ. Praha.
  • Eberová, J. (2003). Základy matematiky 2. Olomouc.
  • EBEROVÁ, J., STOPENOVÁ, A. (1997). Matematika 1. Olomouc.
  • Novák, B., Eberová, J., Stopenová, A. (2004). Základy elementární matematiky v úlohách. Olomouc.
  • Stopenová, A. (2003). Základy matematiky 1. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr