Course: Developing Mathematical Thinking 2

« Back
Course title Developing Mathematical Thinking 2
Course code KMT/KPM2Q
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Stopenová Anna, PaedDr. Ph.D.
Course content
The course introduces students to fundamental terms of elemental mathematics, and their use at the beginning of primary school attendance. Natural numbers in the curriculum of mathematics in primary schools. Basic geometrical formations.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
The course introduces basic method for developing young children's mathematical abilities. The goal is to train teacher (esp. primary school educators) to develop children's critical, analytic and mathematical thinking.
Students will acquire the ability to develop mathematical skills of preprimary school pupils. The knowledge gained in the RMP2K course of study is a prerequisite to successful studies in other subjects and shall be applied in the students? teaching practice
Prerequisites
Foundation mathematics in extent basic and central school

Assessment methods and criteria
Mark, Oral exam

active participation in the lessons, elaboration and submitting of a seminar paper, oral exam.
Recommended literature
  • Divíšek, J. (1987). Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha.
  • Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
  • Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
  • KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2004). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • Opravilová, E. (1979). Domaluj, vystřihni a hrej si. Praha: Komenium.
  • Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
  • Pokorná, V., & Boháčová, Š. (1994). Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: BLUG.
  • Sciacovelli, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
  • Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
  • Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester