Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na praktickou aplikaci kvantitativní metodologie výzkumu v sociální pedagogice. V průběhu přednášek jsou přibližovány jednotlivé fáze realizace kvantitativního výzkumu od stanovení problému, přes definici hypotéz k jejich statistickému ověřování. Zvláštní pozornost je věnována metodám získávání výzkumných dat a jejich prvotní analýze. Dále pak jsou studující seznamováni s jednoduchou i vícerozměrnou statistickou analýzou dat (zejména analýza rozptylu, shluková a faktorová analýza) i s jejich praktickými aplikacemi. V seminářích je značná pozornost věnována software pro statistické vyhodnocování a analýzu dat a prezentaci výsledků výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětuje je - získání vědomostí a dovedností k využití kvantitativní metodologie v sociálně pedagogickém výzkumu - prohloubení vědomostí o metodách získávání dat a jejich prvotní analýze - osvojení jednoduché i vícerozměrné statistické analýzy dat, analýzy metadat a jejich praktických aplikací - využití získaných vědomostí a dovedností při tvorbě vlastních výzkumných plánů
Studenti předmětu získají znalosti a dovednosti v - metodách získávání dat, jejich prvotní analýze a užití - jednoduché i vícerozměrné statistické analýze dat a jejich praktické aplikaci - využití software pro statistické vyhodnocování a analýzu dat a prezentaci výsledků výzkumu
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na výstupy z metodologicky zaměřených předmětů bakalářského studia a předpokládá jejich znalost.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Předmět je zakončen testem teoretických znalostí a praktických dovedností analytických a statistických metod kvantitativního výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
Azen, R., Walker, C. M. Categorical Data Analysis for the Behavioral and Social Sciences.
-
Creswell, J. W., Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed method research. London.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.
-
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
-
Meloun, M. Militký, J. Kompendium statistického zpracování dat.
-
Swann, J. Pratt, J. Educational research in practice.
|