Předmět: Vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu KKV/VPT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černíková Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Dutková Katarína, Mgr.
Obsah předmětu
Vývojová psychologie a její začlenění do systému psychologických disciplín. Základní teorie vývojové psychologie zaměřené na intelektový vývoj, psychosexuální vývoj, psychosociální vývoj a vývoj morálního usuzování. Jednotlivé fáze života a jejich vývojové charakteristiky: prenatální vývoj, novorozenec, kojenec, batole, školní věk, dospívání, dospělost, stáří.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: - seznámit studenty s vývojovou psychologií jako vědou - objasnit základní pojmy oboru - představit nejvýznamnější a nejvlivnější teorie vývoje člověka - seznámit studenty se všemi vývojovými obdobími v životě člověka - poukázat na vzájemný vztah a propojení vývojové psychologie a pedagogiky Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a problémech vývojové psychologie a aplikovat je do praxe.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Úspěšné absolvování závěrečného testu.Aktivní účast na výuce. Studenti s ISP musí splnit písemný test.
Doporučená literatura
  • & Klener, P. (2005). Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum.
  • Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Miller, S. A. (2007). Developmental research methods. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
  • Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2011). How children develop. New York, N.Y: Worth Publishers.
  • Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2009). Life-span human development. Belmont, Calif: Wadsworth Cengage Learning.
  • Tavel, P. (2009). Psychologické problémy v starobe. Pusté Úľany: Schola Philosophica.
  • Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Katolická teologie (2) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní