Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KKV/PPT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její postavení v systému psychologických věd 2. Kognitivní procesy a zpracovávání informací 3. Žák a učení 4. Žák a učitel v pedagogických situacích 5. Hodnocení výkonu žáka 6. Motivace 7. Tvořivost 8. Emoce 9. Kooperace 10. Sociální klima školy a třídy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: - seznámit studenty s vědním oborem pedagogická psychologie a s jeho začleněním do systému psychologických věd - teoreticky poukázat na základní aspekt pedagogického procesu z pohledu psychologie (kognitivní procesy, učení, osobnost žáka a učitele, hodnocení výkonu žáka, motivace, odměny, tresty, tvořivost, kooperace, emoce, sociální klima školy a třídy) - vést studenty k zamyšlení nad aktuálním stavem školství, školního prostředí a psychologických aspektů pedagogického procesu - vést studenty k praktické aplikaci získaných teoretických znalostí Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a tématech pedagogické psychologie (učitelská profese, motivace, potřeby žáků, hodnocení, individuální zvláštnosti učení, kognitivní učební styly ...). Získané poznatky budou studenti aplikovat do praxe.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce. Úspěšné absolvování písemného testu (minim. 70%). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Heidbrink, H., & Müller, O. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
  • Child, D. (2004). Psychology and the teacher. London: Continuum.
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lukas, E. S., & Balcar, K. (1997). Logoterapie ve výchově. Praha: Portál.
  • Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund, N. E. (2013). Measurement and assessment in teaching. Boston, Mass: Pearson.
  • Slavin, R. E. (2012). Educational psychology: theory and practice. Boston, Mass: Pearson.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Katolická teologie (2) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní