Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KKV/ODT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Úvod do didaktiky. 2. Základní didaktické kategorie. 3. Vzdělání v didaktickém systému. 4. Cíle. 5. Výukové metody. 6. Organizační formy. 7. Materiální didaktické prostředky. 8. Didaktické zásady. Obsah vychází z charakteristiky obecné didaktiky jako teorie vzdělávání a výuky. Informuje o základních kategoriích této pedagogické disciplíny, o edukaci v české škole, hlavních systémotvorných prvcích výuky (žák, učitel, učivo, školní prostředí) a o pedagogickopsychologické diagnostice v práci učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Obecná didaktika se zaměřuje na vymezení pojmu didaktika, na různá pojetí didaktiky a zařazení didaktiky v systému věd o výchově. Dotýká se otázek vzájemného vztahu obecné didaktiky, psychodidaktiky, oborové didaktiky, školní didaktiky apod. V této souvislosti uvádí definici obecné didaktiky a její předmět, poukazuje tedy na obsah a proces vzdělávání, který teoreticky rozpracovává. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě studia tohoto předmětu studující umí vymezit základní termíny disciplíny, vnímá hodnotu vzdělání v historických souvislostech a rozumí jednotlivým typům kurikulárních dokumentů. Rozumí také jednotlivým ddaktickým kategoriím a jejich využití v praxi. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zápočtu.
Předpoklady
Základní znalosti psychologie a pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test, Rozhovor

Studující v seminářích prezentují vybrané pedagogické situace a metody a jejich řešení z pohledu pedagoga. Předmět je zakončen zápočtem (uděluje se za splněnou s. práci, účast na seminářích , aktivitu a úspěšné složení ústního pohovoru na dané téma). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice.. Praha : Tauris.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • Jeřábek, J., Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • Turek, I. (2010). Didaktika /: Ivan Turek. Bratislava: Iura Edition.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Katolická teologie (2) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní