Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do didaktiky. 2. Základní didaktické kategorie. 3. Vzdělání v didaktickém systému. 4. Cíle. 5. Výukové metody. 6. Organizační formy. 7. Materiální didaktické prostředky. 8. Didaktické zásady. Obsah vychází z charakteristiky obecné didaktiky jako teorie vzdělávání a výuky. Informuje o základních kategoriích této pedagogické disciplíny, o edukaci v české škole, hlavních systémotvorných prvcích výuky (žák, učitel, učivo, školní prostředí) a o pedagogickopsychologické diagnostice v práci učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Obecná didaktika se zaměřuje na vymezení pojmu didaktika, na různá pojetí didaktiky a zařazení didaktiky v systému věd o výchově. Dotýká se otázek vzájemného vztahu obecné didaktiky, psychodidaktiky, oborové didaktiky, školní didaktiky apod. V této souvislosti uvádí definici obecné didaktiky a její předmět, poukazuje tedy na obsah a proces vzdělávání, který teoreticky rozpracovává. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě studia tohoto předmětu studující umí vymezit základní termíny disciplíny, vnímá hodnotu vzdělání v historických souvislostech a rozumí jednotlivým typům kurikulárních dokumentů. Rozumí také jednotlivým ddaktickým kategoriím a jejich využití v praxi. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zápočtu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti psychologie a pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test, Rozhovor
Studující v seminářích prezentují vybrané pedagogické situace a metody a jejich řešení z pohledu pedagoga. Předmět je zakončen zápočtem (uděluje se za splněnou s. práci, účast na seminářích , aktivitu a úspěšné složení ústního pohovoru na dané téma). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice.. Praha : Tauris.
-
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
Jeřábek, J., Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
-
Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada Publishing.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
-
Turek, I. (2010). Didaktika /: Ivan Turek. Bratislava: Iura Edition.
|