Předmět: Základy obecné pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy obecné pedagogiky
Kód předmětu KKV/KVZOP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Seznámení se základními pedagogickými pojmy. Úvod do obecné pedagogiky (pedagogika jako věda a její vztah k ostatním disciplínám) Výchova jako předmět pedagogiky (definice, cíl, obsah, etapy) Metodologie pedagogiky (přístupy ve výzkumech, druhy měření, charakteristika metod sběru dat) Učitel a žák Osobnost učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V rámci tohoto předmětu by se studující měli seznámit se základními pedagogickými pojmy (výchova, sebevýchova, cíle výchovy, obsah výchovy, výchovný proces a jeho etapy) a pochopit je. Měli by být také schopni definovat pedagogiku a její předmět i místo v systému vědeckých disciplín. Pro ucelenou představu o českém školství je dobré seznámit se také se nejrozšířenějšími alternativními proudy v našem vzdělávacím systému. Dále by měli studující porozumět vztahu mezi učitelem a žákem a umět zásady správné komunikace uplatnit v pedagogickém procesu. Mezi další dovednosti studujících patří dovednost umět žáky správně motivovat, nakládat s vymezeným časem, zvládat rozmanité organizační formy a metody výuky. Velmi důležitou dovedností je práce na rozvíjení kompetencí pro učitelské povolání. Studující by měli také porozumět důležitosti učitelova povolání. Témata přednášek a seminářů: - Osobnosti dějin pedagogiky (J. A. Komenský, J. J. Rouseaou, J. Lock, H. Pestalozzi, M. Montessori) - Alternativní pedagogika u nás, její představitelé a způsoby realizace v našem prostředí - Seznámení se základními pedagogickými pojmy. - Úvod do obecné pedagogiky o pedagogika jako věda a její vztah k ostatním disciplínám - Výchova jako předmět pedagogiky o definice, cíl, obsah, etapy - Řízení výchovně vzdělávacího procesu o Organizace výchovně vzdělávacího procesu - Metody vyučování o Moderní didaktické metody o Využití technologií ve výchovně vzdělávacím procesu - Metodologie pedagogiky (přístupy ve výzkumech, druhy měření, charakteristika metod sběru dat). o Kvalitativní výzkum, základní metody zpracování dat o Kvantitativní výzkum, základní výzkumné designy - Učitel a žák. o Morální vývoj dítěte o Styly učení žáků o Sebevýchova žáka - Osobnost učitele. o Komunikace mezi učitelem a žákem - respektující přístup o Práce s autoritou jako učitelovou kompetencí o Kompetence učitele
Student má základní přehled v obecné pedagogické problematice a literatuře.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Předmět je zakončen úspěšným absolvováním písemného testu a ústního pohovoru. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
Doporučená literatura
  • Grecmanová, H., Holoušová, D., & Urbanovská, E. (1996). Obecná pedagogika. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  • Šafránková, Dagmar. (2019). Pedagogika. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr