Předmět: Teorie a praxe vyučování náboženství na druhém stupni základních škol

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe vyučování náboženství na druhém stupni základních škol
Kód předmětu KKV/KVTN2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Věkové charakteristiky žáků 2. stupně a přihlédnutím k náboženskému a spirituálnímu vývoji. Stanovení obsahu výuky náboženství s ohledem na žáky a aktuální učební materiály. Analyzovat vybrané části nebo prvky učebnic, pracovních listů, metodik a dalších pomůcek, které jsou v současné době užívány pro výuku náboženství na druhém stupni ZŠ. Vytvářet didaktické jednotky na vybraná témata pro výuku náboženství dětí na druhém stupni ZŠ. Vytváření školního vzdělávacího programu vyučování náboženství pro děti staršího školního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teorie a praxe vyučování náboženství na 2. st. ZŠ seznamuje studující s vytvářením didaktických jednotek pro výuku předmětu náboženství na 2. stupni ZŠ, a to na základě didaktických kategorií (cíle, metody; zásady, organizační formy vyučování náboženství a jejich výsledky a hodnocení atd.) s důrazem na praktickou aplikaci získaných vědomostí a dovedností. V rámci cvičení budou studující vedeni k přípravě konkrétně zaměřených vyučovacích hodin.
Student bude znát základní obsah výuky náboženství na druhém stupni základních škol
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, případná neúčast ze závažných důvodů bude řádně omluvena. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Na zkoušce budou probrána témata z přednášky a semináře, které proběhli zároveň. Podkladem pro ústní zkoušku bude Vámi předem připravená a odevzdaná práce, na jejímž základě bude ověřeno praktické osvojení daných témat. Pro studující s individuálním plánem: - absolvování ústní zkoušky + písemné splnění úkolů uvedených ve studijní opoře.
Doporučená literatura
  • BARNES, L.P.; WRIGHT, A.; BRADOM, A-M. Learning to Teach Religious Education in the Secondary School. Routlege. 2008.
  • CARR-GREGG, M.; SHALE, E. Puberťáci a adolescenti. Praha: Portál. 2010.
  • ČAPEK, R. (2022). Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • ČBK. Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice. Praha. 2015.
  • FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, M. Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum. 2015.
  • GROM, B., FRIEMEL, F.G. Katecheticke? metody. Olomouc. 1996.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha:Portál. 2009.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
  • SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21: století. Praha: Grada. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr