Vyučující
|
-
Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Věkové charakteristiky žáků 2. stupně a přihlédnutím k náboženskému a spirituálnímu vývoji. Stanovení obsahu výuky náboženství s ohledem na žáky a aktuální učební materiály. Analyzovat vybrané části nebo prvky učebnic, pracovních listů, metodik a dalších pomůcek, které jsou v současné době užívány pro výuku náboženství na druhém stupni ZŠ. Vytvářet didaktické jednotky na vybraná témata pro výuku náboženství dětí na druhém stupni ZŠ. Vytváření školního vzdělávacího programu vyučování náboženství pro děti staršího školního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Teorie a praxe vyučování náboženství na 2. st. ZŠ seznamuje studující s vytvářením didaktických jednotek pro výuku předmětu náboženství na 2. stupni ZŠ, a to na základě didaktických kategorií (cíle, metody; zásady, organizační formy vyučování náboženství a jejich výsledky a hodnocení atd.) s důrazem na praktickou aplikaci získaných vědomostí a dovedností. V rámci cvičení budou studující vedeni k přípravě konkrétně zaměřených vyučovacích hodin.
Student bude znát základní obsah výuky náboženství na druhém stupni základních škol
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, případná neúčast ze závažných důvodů bude řádně omluvena. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Na zkoušce budou probrána témata z přednášky a semináře, které proběhli zároveň. Podkladem pro ústní zkoušku bude Vámi předem připravená a odevzdaná práce, na jejímž základě bude ověřeno praktické osvojení daných témat. Pro studující s individuálním plánem: - absolvování ústní zkoušky + písemné splnění úkolů uvedených ve studijní opoře.
|
Doporučená literatura
|
-
BARNES, L.P.; WRIGHT, A.; BRADOM, A-M. Learning to Teach Religious Education in the Secondary School. Routlege. 2008.
-
CARR-GREGG, M.; SHALE, E. Puberťáci a adolescenti. Praha: Portál. 2010.
-
ČAPEK, R. (2022). Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
-
ČBK. Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice. Praha. 2015.
-
FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, M. Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum. 2015.
-
GROM, B., FRIEMEL, F.G. Katecheticke? metody. Olomouc. 1996.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha:Portál. 2009.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
-
SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21: století. Praha: Grada. 2019.
|