Vyučující
|
-
Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Platné legislativní dokumenty (Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, aktuální vyhlášky a novely) 2. Rámcový vzdělávací program 3. Standardy RVP ZV 4. Školní vzdělávací program, (analýza ŠVP vybraných škol) 5. Tvorba ŠVP pro výuku náboženství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V rámci své aprobace se studující seznámí s legislativními a kurikulárními dokumenty pro základní školu. Analýzou vybraných dokumentů proniknou do jejich stavby a prakticky si vyzkouší tvorbu vybraných dokumentů.
- Orientace v platné legislativě - Aplikace legislativních dokumentů so praxe - Znalost a porozumění kurikulárním dokumentům. - Umět vytvořit ŠVP pro vybranou ZŠ
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast na výuce a plnění úkolů v jejím průběhu. Případná neúčast bude řádně omluvena a nahrazena úkoly ve studijní opoře. Pro udělení zápočtu je třeba předložit zpracování návrhu ŠVP náboženství pro konkrétní vybranou školu. Návrh bude obsahovat charakteristiku náboženství jako předmětu. Klíčové kompetence, kterých se výuka náboženství dotkne. Vzdělávací obsah předmětu pro zvolený ročník/skupinu: očekávané výstupy, témata , učivo, možné přesahy a mezipředmětové vztahy - průřezová témata. Studující s indviduálním plánem: platí výše uvedené + samostudium materiálů uvedených se studijní opoře
|
Doporučená literatura
|
-
Vyhláška 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. .
-
ČBK. Cesty katecheze. Revue pro katechetiku a náboženskou pedagogiku. Praha.
-
JEŘÁBEK, J., a kol. Rámcový vzdělávací program. Praha: MŠMT. 2022.
-
KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 2012.
-
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál. 2005.
|