Předmět: Základy andragogiky

« Zpět
Název předmětu Základy andragogiky
Kód předmětu KKV/KPZAN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématy jsou: Pojetí andragogiky, její struktura a předmět, základní terminologii, druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých), zvláštnosti vzdělávání dospělých, profil lektora ve vzdělávání dospělých (specifikuje role sociálního pedagoga ve vzdělávání dospělých), organizační formy a metody vzdělávání dospělých, distanční formy vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání, péče o lidské zdroje, zájmové vzdělávání dospělých, vzdělávání seniorů a masmédia jako prostředek pro vzdělávání dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Základy andragogiky je, aby studenti uměli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět jim. Zároveň je cílem představit studentům druhy vzdělávání dospělých a roli. Také budou schopni určit možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých, vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studiích během tutoriálů analyzovat problémy personálních a navrhnout vlastní postup. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
Cílem předmětu Základy andragogiky je, aby studenti uměli definovat její současné pojetí a její vztah k sociální pedagogice, rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět jim. Zároveň je cílem představit studentům druhy vzdělávání dospělých v celoživotním učení. Také budou schopni určit možnosti distančního vzdělávání dospělých, vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studiích během tutoriálů analyzovat problémy personalistů a navrhnout vlastní postup. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

- Aktivní účast na seminářích (pokud student nebyl na prezenční výuce, zašle dlouhý úkol - více MOODLE), - alespoň 70% úspěšnost na testu.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1.. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2.. Olomouc.
  • Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
  • Bočková, V., Petřková, A., Komenda, S., & Jochmann, V. (1995). Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. . Olomouc.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní