Vyučující
|
-
Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Praxe bude rozdělena na tři části. První část praxe (zpravidla 10) bude náslechová. Studenti se seznámí se zařízením, pracovníky a s klienty. Po dohodě s vedoucím praxe si vyberou skupinu či jednotlivce, se kterou / se kterým se budou pravidelně setkávat. Během těchto náslechů studenti získají základní povědomí o zvycích skupiny či jednotlivce a způsobu pedagogické práce. Druhá část praxe (zpravidla 30hod.) bude asistenční. Během této části praxe se studenti zapojí do dění zařízení. Ve třetí části praxe (zpravidla 30hod.) studenti navrhnou týdenní plán práce a podle toho plánu pod vedením vedoucího praxe budou pracovat se skupinou klientů či s jednotlivcem. Praxe bude realizována v nízkoprahových zařízeních, občanských sdruženích, zabývajícími se poradenskými aktivitami, v klubech při ZŠ a SŠ, zařízeních pro náhradní rodinnou péči, v neziskových organizacích, poskytujících volnočasové aktivity a různé sociální služby atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Praxe je individuální a je zaměřena na aplikaci znalostí získaných v jednotlivých předmětech při práci s různými skupinami klientů. Zároveň v tomto předmětu půjde o získání většího přehledu poskytování služeb zařízení, v nichž se uplatňuje sociální pedagog.
1) Student si prohloubí znalosti z oblasti metod sociální pedagogiky a jejich aplikaci při práci s různými skupinami klientů v daném zařízení, 2) student se naučí vytvářet, plánovat a organizovat aktivity vhodné pro klienty ve vybraném zařízení, 3) student se naučí rozvíjet hodnoty a obecně etické principy prostřednictvím sociálně-výchovného působení. Způsobilosti získané po absolvování: - kompetence v oblasti tvorby, plánování a organizování aktivit a projektů vhodných pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky - kompetence k využívání znalostí a dovedností z odborných předmětů - znalosti systému poskytovaných služeb, legislativního ukotvení zařízení a dovednosti pro používání metod a forem v různých typech zařízení, v nichž se uplatňuje sociální pedagog - kompetence sebereflexe ve vztahu k cílové skupině - osobnostní rozvoj studenta
|
Předpoklady
|
Student projde nejprve teoretickou průpravou v rámci souboru pedagogických předmětů a v každém případě je právně způsobilý pro práci s dětmi a mládeží (nemá pro tuto činnost zákaz), vč. dospělých.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Student se musí na praxi přihlásit. Podmínky pro přihlášení jsou uvedeny na vzdělávacím portále EDIS. Student je povinen dodržovat smluvený počet hodin na pracovišti, tj. nejméně 6 hodin denně (tj. 100% docházka). Od studenta se na pracovišti očekává, že bude svědomitě plnit zadané úkoly katedrou, zároveň se od něho očekává, že se bude během praxe zapojovat aktivně do činností zadaných také mentorem. Student je povinen odevzdat první verzi závěrečné práce (dle metodického formuláře) v termínu do dvou týdnů od data ukončení praxe, jejíž uznání je podmínkou k udělení zápočtu. Student, jemuž bylo dovoleno udělat si praxi na vlastním pracovišti, musí odevzdat první verzi závěrečné práce v termínu do 4 týdnů od data uznání praktické části praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti..
-
Dvořáková, H., Volfová, M., & Volfová, H. (2012). Hravé cvičení: [náměty na pohybové aktivity pro děti předškolního věku. Praha: Raabe.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
|