Vyučující
|
-
Dřímal Ludvík, doc. Dr. Th.D.
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu hodnota, pojetí hodnot u vybraných autorů. 2. Hodnotová orientace u dětí a mládeže. 3. Stádia morálního vývoje u J. Piageta. 4. Stádia morálního vývoje u L. Kohleberga. 5. Práce s mikropříběhy a morálními dilematy. 6. Metody Osobnostní a sociální výchovy. 7. Výstupy Osobností a sociální výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
- znalost stádií morálního rozvoje jedince podle (Piaget, Kohlberg, Erikson), - charakterizace vybraných hodnot a jejich pozitivního vlivu na život jedince, - orientace v metodách, které posilují utváření pozitivního hodnotového žebříčku.
Studující budou uvedeni do problematiky hodnotové orientace dnešního člověka. Předmět se zaměřuje na hodnotový žebříček dnešního člověka a posilování pozitivních hodnot v současném světě. Studující bude na základě teoretických poznatků schopen pojmenovávat vlivy a faktory, které působí na utváření hodnotové orientace. Osvojením si vhodných metod a znalostí morálního vývoje jedince dokáže vytvořením programu pro příslušnou věkovou skupinu posilovat pozitivní hodnoty.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Předmět bude ukončen zkouškou, při které studující prokáže orientaci v dané problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Prudký, I. Inventura hodnot.
-
Šimoník, O., Horká, H., Střelec, S. Hodnoty a výchova.
-
Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.
|