Předmět: Hodnoty a výchova v kontextu sociální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Hodnoty a výchova v kontextu sociální pedagogiky
Kód předmětu KKV/KPHAV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dřímal Ludvík, doc. Dr. Th.D.
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmu hodnota, pojetí hodnot u vybraných autorů. 2. Hodnotová orientace u dětí a mládeže. 3. Stádia morálního vývoje u J. Piageta. 4. Stádia morálního vývoje u L. Kohleberga. 5. Práce s mikropříběhy a morálními dilematy. 6. Metody Osobnostní a sociální výchovy. 7. Výstupy Osobností a sociální výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- znalost stádií morálního rozvoje jedince podle (Piaget, Kohlberg, Erikson), - charakterizace vybraných hodnot a jejich pozitivního vlivu na život jedince, - orientace v metodách, které posilují utváření pozitivního hodnotového žebříčku.
Studující budou uvedeni do problematiky hodnotové orientace dnešního člověka. Předmět se zaměřuje na hodnotový žebříček dnešního člověka a posilování pozitivních hodnot v současném světě. Studující bude na základě teoretických poznatků schopen pojmenovávat vlivy a faktory, které působí na utváření hodnotové orientace. Osvojením si vhodných metod a znalostí morálního vývoje jedince dokáže vytvořením programu pro příslušnou věkovou skupinu posilovat pozitivní hodnoty.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Předmět bude ukončen zkouškou, při které studující prokáže orientaci v dané problematice.
Doporučená literatura
  • Prudký, I. Inventura hodnot.
  • Šimoník, O., Horká, H., Střelec, S. Hodnoty a výchova.
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní