Předmět: Sociální práce s rodinou

« Zpět
Název předmětu Sociální práce s rodinou
Kód předmětu KKS/PSSPR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mikulcová Kateřina, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
viz MOODLE

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními teoretickými východisky sociální práce s rodinami. Pozornost bude dále zaměřena na aktuální otázky, inovace a metody v oblasti sociální práce s rodinou, zejména v systému péče o ohrožené dítě. Dalším cílem kurzu je zaměřit pozornost na výkon sociální práce s rodinou v kontextu sociálně právní ochrany dětí. Zvláštní pozornost bude věnována problematice vyhodnocování životní situace dítěte a individuálního plánování.
Student bude vědět: - vymezit sociální práci s rodinou - objasnit specifika sociálně-právní ochrany dětí v ČR - objasnit role a výkon sociálního pracovníka - pojmenovat trendy rozvoje sociální práce s rodinou v ČR - objasnit možnosti aplikace teorií rodiny a rodinné terapie v sociální práci s rodinou Student bude umět: - aplikovat vybrané techniky rodinné terapie v sociální práci s rodinou - aplikovat v praxi vybrané inovativní metody a přístupy v sociální práci s rodinou.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

ukončení předmětu: ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BECHYŇOVÁ, V. a KONVIČKOVÁ, M. (2011). Sanace rodiny. Praha Portál.
  • BECHYŇOVÁ, V. (2012). Případové konference. Praha Portál.
  • BERG, K. I. (2013). Posílení rodiny. Základy krátké terapie zaměřené na řešení.. Praha Portál.
  • BOWLBY, J. (2010). Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem.. Praha Portál.
  • GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. (2003). Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha Grada.
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. (2010). Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče.. Praha Portál.
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. (2016). Státní orgány sociálně-právní ochrany dětí.. Praha: Karolinum.
  • MATOUŠEK, O. a kol. (2015). Děti a rodiče v rozvodu. Praha Portál.
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. a kol. (2014). Podpora rodiny. Praha. Praha Portál.
  • MINUCHIN, S. (2013). Rodina a rodinná terapie.. Praha Portál.
  • NAVRÁTIL, P. a kol. (2014). Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami.. Brno.
  • PAZLAROVÁ, H. (ed.). (2016). Pěstounská péče. Praha Portál.
  • PTÁČEK, R., PEMOVÁ, T. (2012). Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi.. Praha Grada.
  • SATIR, V., BALDWIN, M. (2012). Terapie rodiny. Krok za krokem podle V. Satir.. Praha Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr