Název předmětu | Hudební pedagogika 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/NPG2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Hudebnost jako hudebně pedagogická kategorie. Hudební potřeby, zájmy a postoje a problematika motivace ve školní hudební výchově. Složky hudební výchovy. Typy hudebních činností. Vokální intonace a imitace a jejich aplikace v hudební edukaci. Intonační metody (solmizace, číselná metoda, Doležil, Battke, Lýsek, Daniel). Hudebnost a zpěvnost. Pěvecké dovednosti jako generalizující edukační problém. Estetickovýchovná práce s písní v hudební edukaci. Jednohlasý a vícehlasý zpěv. Poslech hudby v hudební edukaci. Specifika a historie tzv. výchovných koncertů. Instrumentální činnosti v hudební edukaci. Hudebně naukové učivo a jeho pojetí ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Princip improvizace jako prostředek rozvoje kreativity. Elementární komponování ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Hudebně pohybové a taneční prvky ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Hudebně výchovná koncepce C. Orffa, E. J. Dalcroze. Hudebně výchovná koncepce Z. Kodálye. Hudebně výchovná koncepce S. Suzukiho. Olomoucký hudebně výchovný model L. Daniela. Jesenický model HV. Formování pedagogického myšlení v antice a ve středověku. Období renesance a reformace a jejich význam v dějinách hudební pedagogiky. J. A. Komenský a J. Blahoslav, jejich přínos současné hudební pedagogice. Hudebně výchovné snahy v 18. a 19. století. Hudební výchova jako součást a nositel národně obrozenských snah. Hudební výchova v meziválečném období a ve 2. polovině 20. století. Hudební edukace od roku 1989 do současnosti. Vývoj podpůrných a kodifikačních dokumentů (učebnic, metodických materiálů, učebních plánu, osnov, curriculum). Média a školní hudební edukace. Hudebně edukační organizační struktury v domácím a mezinárodním kontextu. Hudební kulturní dědictví jako edukační fenomén.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Disciplína je zaměřena na vytváření kompetencí studenta teoreticky reflektovat hudebně vzdělávací realitu v její komplexnosti. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: " pojmenovat základní hudebně pedagogické pojmy jednotlivých tematických oblastí, " charakterizovat nejvýznamnější hudebně pedagogické teorie a jejich představitele, " charakterizovat jednotlivé složky hudební edukace a jejich typické znaky v rámci všeobecné hudební edukace, " rozlišit kognitivní a sociální intervencí v jednotlivých složkách hudební edukace, " vysvětlit postavení hudební pedagogiky v dějinách hudební kultury, " charakterizovat a srovnat nejvýznamnější hudebně pedagogické koncepce a jejich představitele, " charakterizovat specifika hodnocení v hudební edukaci, " rozlišit charakteristické rysy vlivu širšího společenského kontextu na hudební kulturu a hudební edukaci, " pojmenovat významné hudební instituce všeobecné, specializované a profesionální hudební výchovy v kontextu domácím a mezinárodním, charakterizovat typy hudebně pedagogických kodifikačních materiálů. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. GAUSSE, F. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In. Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky na studenty Aktivní 90% účast na semináři. Připravit PP prezentaci ke zvolenému tématu a odprezentovat ji na semináři. Vykonat písemnou zkoušku z hudební pedagogiky. Požadavky pro studenty s ISP Aktivní 40% účast na semináři. Připravit PP prezentaci ke zvolenému tématu a odeslat ji do 30. května daného AR garantovi předmětu. Vykonat písemnou zkoušku z hudební pedagogiky. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |