Název předmětu | Paleografie novověku 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YPN2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata přednášek 1. Analyticko-syntetická metoda výuky písma v novověku. 2. Geneze německého novogotického písma v době pozdní gotiky, renesance a baroka v letech 1500-1775. 3. Detailní popis modelové formy německé novogotické kurzivy vídeňské normální školy z roku 1775, zkratky, interpunkce, pravopis, číslice, diakritika, základní transkripční pravidla. 4. Od německého novogotického písma vídeňské normální školy po moderní kurent v letech 1775-1941. 5. Detailní popis modelové formy vyspělé německé novogotické kurzivy z konce 19. století. 6. Recepce a adaptace humanistického písma v českých zemích v období pozdní gotiky, renesance a baroka. 7. Detailní popis modelové formy humanistické kurzivy podle českých vzorů z 2. poloviny 19. století, zkratky, interpunkce, pravopis, číslice, diakritika. 8. Vzájemné ovlivňování humanistického a novogotického písma. 9. Implementace rozvinutého humanistického písma v českých zemích v jazykově českých textech od druhé poloviny 19. století do současnosti. 10. Uvedení do problematiky knihtisku. 11. Zásady klasifikace řezů tiskových písem v prostředí latinského kulturního okruhu. 12. Souvislost příslušných typů rukopisného písma s historickými řezy tiskových písem. 13. Geneze řezů tiskových písem od 15. do 20. století. Náplní seminářů transliterace jazykově německých textů a transliterace i transkripce jazykově českých textů psaných relevantními druhy novogotického písma, jejich klasifikace a paleografická analýza.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Cílem přednášek je poskytnout posluchačům základní přehled o druzích psaného i tištěného latinského písma novogotického a humanistického stylu, které se uplatnily zejména v českých zemích i v evropském kontextu, vybavit je znalostmi o psacích látkách a potřebnou orientací v paleografické klasifikaci, v názvosloví pro analýzu písma a v historii oborového výzkumu. Cílem seminářů je naučit posluchače číst a přepisovat texty, psané latinským písmem, vzniklé zejména od počátku 16. století do počátku 20. století, písmo těchto textů na základě paleografických metod správně určit a časově zařadit.
Student se orientuje v základní terminologii oboru a zná vývoj příslušné disciplíny, chápe vliv psacích látek a technik psaní na výslednou podobu písma. Student je schopen objasnit vývoj latinského písma v raném novověku i v 19. a ve 20. století včetně řezů tiskového písma, číslic, ligatur a zkratek, s pomocí metod paleografické klasifikace a analýzy rozeznává základní písmové druhy novogotického a humanistického stylu, dokáže vysvětlit jejich základní rozdíly a umí je časově zařadit. Díky seminářům i domácí přípravě by student měl být připraven k dalšímu rozvíjení schopnosti čtení a přepisování novověkých textů v navazujících seminářích. |
Předpoklady |
Předpokládá se absolvování předmětu Paleografie novověku 1, na nějž tento předmět navazuje. Kromě toho předmět neklade žádné jiné předběžné požadavky na studenta. Výhodou bude základní znalost či paralelní studium německého jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test
docházka do semináře, alespoň 85%; písemná příprava na semináře formou paleografického přepisu podle poskytnutých reprodukcí textů; písemný zápočet (paleografický přepis relevantního německého a českého textu); ústní zkouška (zodpovězení vybrané otázky, čtení textu, paleografická klasifikace a analýza dalších ukázek textů) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |