Předmět: Seminář k dějinám 19. století A

« Zpět
Název předmětu Seminář k dějinám 19. století A
Kód předmětu KHI/XD19A
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) průmyslová revoluce v českých zemích 2) národní obrození (mýtus a realita) 3)revoluční rok 1848 (evropský kontext) 4) rok 1848 na Moravě a v Olomouci 5) národ a nacionalismus (vymezení pojmu) 6) František Palacký a jeho koncepce 7) přehled ústavního a správního vývoje podunajské monarchie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem semináře k dějinám 19. století "A" je seznámit studenty s klíčovými milníky v českých dějinách v tzv. dlouhém 19. století. Důraz bude kladen především na formování českého novodobého národa (proces národního obrození) a vybrané politické události (např. revoluce 1848-1849).
Student zná základní literaturu k dějinám 19. století. Umí vysvětlit nejdůležitější události a procesy v českých zemích v 19. století. Student umí získané poznatky (faktografické a metodologické) uplatnit při sepisování kvalifikačních prací.
Předpoklady
Základní znalosti dějin 19. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

Účast ve výuce, příprava, aktivní účast v diskusi, referát. Na závěr kurzu zápočtový test
Doporučená literatura
  • Efmertová, Marcela:. (1998). České země v letech 1848-1918.. Praha.
  • Hanuš, J. (2004). Historie moderní doby. Brno.
  • Hobsbawm, E.:. (2000). Národy a nacionalismus od roku 1780. Program, mýtus, realita.. Brno.
  • Hroch Miroslav. (1999). V národním zájmu. Praha.
  • Klíma, A.: . (1979). Na prahu nové společnosti.. Praha.
  • Rak, Jiří. (1994). Bývali Čechové..Čes. historické mýty a stereotypy. . Praha.
  • Řezník Miloš. (2003). Formování moderního národa. . Praha.
  • Štaif Jiří. (2005). Obezřetná elita. Česká společnost mezi tradicí a revolucí 1830-1851. . Praha.
  • Urban, Otto. (1982). Česká společnost 1848-1918. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní