Předmět: Travel and Tourism in (Early) Modern Times

« Zpět
Název předmětu Travel and Tourism in (Early) Modern Times
Kód předmětu KHI/VAP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ferencová Hana, Mgr. Ph.D.
  • Balaban Milan, Mgr. et Mgr. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
This interdisciplinary course explores the historical development of travel and tourism from the early modern period to the 20th century. Through two interconnected parts, it examines how travel's motivations, practices, and infrastructure evolved over time. The first part (Hana Ferencová) focuses on the development of travelling phenomenon during the Early Modern period, concentrating on the Grand Tour, women travel, everyday life on the road and travel writing. The second part (Milan Balaban) centers on the 19th and 20th centuries, addressing the rise of modern tourism, the development of tourist infrastructure, spa culture, and mass tourism in the 20th century. Each class will combine lectures, readings, and discussion. Students are expected to participate actively and read assigned materials. The final project is a presentation reflecting on their travel experiences from a cultural and educational perspective. Course outline: 1. Introduction 2. Travel Writing, Borders, and Identities in Early Modern Europe 3. The Grand Tour: Education, Prestige, and Cultural Exchange 4. Women on the Move: Early Modern Female Travellers 5. Everyday Life on the Road 6. The Birth of Modern Tourism: Railways, Steamships, Guidebooks 7. Spa Towns, Seaside Resorts, and Mountain Tourism 8. Tourism, Colonialism, and the "Exotic" 9. Tourism in Interwar Europe 10. Mass Tourism and Global Leisure Culture in the 20th Century 11. Students' presentations 12. Students' presentations

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
The course offers historical, social, and cultural perspectives on travel and tourism, encouraging students to analyze how tourism shapes societies and identities. The course highlights key changes in infrastructure, perceptions of space and "the Other", and the educational or leisure value of travel from the 16th to the 20th century. After completing the course, students will be able to: - Understand and compare travel practices across periods. - Analyze travel writing and infrastructure as historical sources. - Interpret the social, cultural, and economic dimensions of tourism. - Reflect on tourism's role in shaping identity and global connections.
By the end of the course, students will: - Gain the ability to analyze tourism as a historical and cultural phenomenon. - Be able to interpret travel narratives and infrastructure critically. - Understand how travel shapes identity and cultural exchange. - Develop skills in oral presentation, historical reasoning, and comparison.
Předpoklady
Ability to read and write in English; some knowledge of European history.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Závěrečný projekt

- Attendance and active participation (3 absences max) - Preparedness and reading discussions - Final presentation The final presentation will be based on a personal or historical travel experience. Students will reflect on the journey's educational, cultural, and transformative elements using themes and perspectives discussed in the course.
Doporučená literatura
  • Antoni Maczak. (1995). Travel in Early Modern Europe. Cambridge.
  • Brian Dolan. (2001). Ladies of the Grand Tour British Women in Pursuit of Enlightenment and Adventure in Eighteenth-century Europe. New York.
  • C. Larrinaga, D. Strangio. The development of the hotel and tourism industry in the Twentieth Century: Comparative perspectives from Western Europe, 1900-1970. 2020.
  • D. MacConnell. The tourist: A new theory of the leisure class. 1999.
  • E. G. E. Zuelow. A history of modern tourism. 2016.
  • E. G. E. Zuelow. Touring beyond the nation: A transnational approach to European tourism history. 2016.
  • Jeremy Black. (2003). The British abroad: the grand tour in the eighteenth century. Stroud, Gloucestershire.
  • P. A. Christou. The history and evolution of tourism. 2022.
  • Steven G. Ellis, Lud'a Klusáková. Imagining Frontiers, Contesting Identities. Pisa. 2007.
  • Thomas Betteridge. (2007). Borders and Travellers in Early Modern Europe. Farnham.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_N24) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -